Wszędzie tam,
gdzie powstają
nowe konstrukcje

Pierwszy start rakiety Electron


W czwartek 25 maja z półwyspu Mahia we wschodniej części Nowej Zelandii wystartowała po raz pierwszy rakieta Electron, skonstruowana przez prywatne przedsiębiorstwo Rocket Lab.

electron1

To pierwsza rakieta klasy orbitalnej, która wystartowała z prywatnego kosmodromu. W przyszłości Rocket Lab zamierza świadczyć usługi związane z wynoszeniem ładunków na orbitę okołoziemską. Projekt ma otworzyć drogę do kosmosu prywatnym firmom, znosząc istniejące dotychczas bariery logistyczne i finansowe. Wśród zainteresowanych kontrahentów są m.in. NASA, Spire i Moon Express. Rakieta Electron, powstała na potrzeby projektu, ma 17 m długości, 1,2 m średnicy i składa się z dwóch członów. Jeden mieści jednostkę napędową i systemy sterowania, a drugi to kapsuła przeznaczona do transportu ładunku. Rakieta jest napędzana dziewięcioma silnikami Rutherforda, o maksymalnym ciągu 192 kN, co ma umożliwić wynoszenie na orbitę na wysokość 500 km ładunku o masie do 150 kg.
Podczas prac rozwojowych specjaliści z Rocket Lab koncentrowali się na uzyskaniu lekkiej i wytrzymałej konstrukcji oraz niskich kosztów produkcji. Redukcję masy uzyskano dzięki zbiornikom paliwa z polimerów wzmocnionych włóknami węglowymi, nadającym się do transportu ciekłego tlenu. Opracowano także zawory kriogeniczne i system sprężania paliwa za pomocą helu. Przygotowany specjalnie na potrzeby rakiety silnik systemu Rutherforda, pracujący na mieszance nafty i ciekłego tlenu, składa się w dużej części z podzespołów wytwarzanych metodą druku 3D. Produkcja tych elementów zajmuje tylko 24 h.
Pierwszy lot rakiety Electron zakończył się połowicznym sukcesem. Po udanym starcie i odłączeniu członu nośnego, niepowodzeniem zakończyła się próba wyprowadzenia ładunku na orbitę. Specjalistów z Rocket Lab czeka teraz analiza 20 tys. kanałów danych zebranych podczas lotu w celu wykrycia przyczyny niepowodzenia. Następny start ma odbyć się latem tego roku. Docelowo rakiety typu Electron mają startować raz w tygodniu, realizując zlecenia kontrahentów.

www.rocketlabusa.com
www.reuters.com

Najnowsze wydanie


280

Czerwiec 6 (117) 2017
spis treści

Artykuł na życzenie

................................

Poniżej zamieszczamy fragmenty artykułów z najnowszego wydania, na które można głosować w naszej internetowej sondzie.
Artykuł, który zdobędzie największą ilość głosów zostanie opublikowany w całości.

Automatyzacja pracy w złożeniach

Przy projektowaniu elementów maszyn często zdarza się, że pewne ich fragmenty lub podzespoły wykorzystywane są wielokrotnie. Wynika to chociażby z typoszeregów...

Rekreacyjne jednostki podwodne

Idea swobodnego pływania pod wodą znana była od stuleci. Z lepszymi lub gorszymi efektami ludzie pragnęli zajrzeć w głębiny. Wyobraźnię pobudzali zarówno...

Plan technologiczny jako dokument prawny; cz. 1

Wiele lat wstecz obowiązywały w Polsce przepisy dotyczące prototypów, także maszyn. Traktowały one łagodnie wykonawcę nieudanego prototypu, pozwalając wliczyć koszty w straty...

Rola checklist’y w procesie analiz numerycznych CAE

Czas wprowadzania produktów na rynek wciąż się skraca. Każdy projekt musi spełniać kolejne, coraz bardziej restrykcyjne, normy. Presja czasu może...

Wybrane zagadnienia obróbki wiórowej ; cz. 1. Zmniejszanie zużycia ostrzy w obróbce materiałów trudnoobrabialnych

Zapotrzebowanie na wysokiej jakości wyroby, nierzadko o złożonej i zarazem lekkiej konstrukcji oraz czasem nietypowych kształtach, wymusza na producentach stosowanie coraz lepszych...

Poszukiwanie źródła rezonansu. Badania wibroakustyczne silników spalinowych w praktyce; cz. 2

Pomimo ciągłego doskonalenia oprogramowania CAD/CAE, nie da się – na etapie konstruowania silnika – do końca przewidzieć potencjalnych jego uszkodzeń...

Poliwęglan czy szkło?

Technika rozwija się w tak zawrotnym tempie, że to co dziś jest wielką innowacją, jutro będzie już przestarzałe. Każda firma, która...

Pop.Up. Nowa wizja transportu

Podczas ostatniego Salonu Samochodowego w Genewie zaprezentowano wiele ciekawych konceptów. W większości były to atrakcyjne i szybkie supersamochody oraz niewielkie, ekologiczne pojazdy miejskie. Ryszard...

Na marginesie Shanghai Car Show 2017

Początki japońskiego, a następnie koreańskiego przemysłu motoryzacyjnego były z perspektywy wysoce rozwiniętych krajów europejskich czy Stanów Zjednoczonych zabawne. Teraz niegdysiejsze motoryzacyjne „dzieci”...