Wszędzie tam,
gdzie powstają
nowe konstrukcje

Na marginesie Shanghai Car Show 2017


Początki japońskiego, a następnie koreańskiego przemysłu motoryzacyjnego były z perspektywy wysoce rozwiniętych krajów europejskich czy Stanów Zjednoczonych zabawne. Teraz niegdysiejsze motoryzacyjne „dzieci” dorosły i nikomu nie jest już do śmiechu. Podobnie rzecz będzie się miała w bliskiej przyszłości z Chińskim przemysłem motoryzacyjnym. Za jakieś dwadzieścia lat okrzepnie i samodzielnie stanie na nogi.

Piotr Bednarski

Co jest w Chinach szokujące z punktu widzenia szeroko pojętego przedstawiciela kultury technicznej zachodu, to skala projektu „motoryzacja”.
W Chinach jest obecnie kilkudziesięciu rodzimych producentów aut osobowych. Od notowanych nisko na tutejszym rynku firm kopiujących dosłownie wszystko, ze stylistyką włącznie, do takich, które w miarę samodzielnie konstruują i produkują dość zaawansowane technologicznie i jakościowo auta, i które w zasadzie są w stanie już teraz podjąć walkę o swoje miejsce np. na rynku europejskim.

chiny
Wyobrażenie chińskiego rynku motoryzacyjnego zbieżne z powyższym zdjęciem okazuje się być bezpodstawnym uogólnieniem dolnej granicy skali…

Rynek motoryzacyjny w Chinach cały czas znajduje się we wczesnej, niezwykle intensywnej fazie rozwoju. Czeka go niewątpliwie faza bankructw i przejęć, aż na rynku pozostanie kilku czy kilkunastu najlepszych graczy. Słabą stroną branży jest na razie obszar posprzedażowy – dostępność autoryzowanego serwisu, gwarancja, jakość oraz okres oczekiwania na części zamienne.


cały artykuł dostępny jest w wydaniu 6 (117) czerwiec 2017

Najnowsze wydanie


280

Czerwiec 6 (117) 2017
spis treści

Artykuł na życzenie

................................

Poniżej zamieszczamy fragmenty artykułów z najnowszego wydania, na które można głosować w naszej internetowej sondzie.
Artykuł, który zdobędzie największą ilość głosów zostanie opublikowany w całości.

Automatyzacja pracy w złożeniach

Przy projektowaniu elementów maszyn często zdarza się, że pewne ich fragmenty lub podzespoły wykorzystywane są wielokrotnie. Wynika to chociażby z typoszeregów...

Rekreacyjne jednostki podwodne

Idea swobodnego pływania pod wodą znana była od stuleci. Z lepszymi lub gorszymi efektami ludzie pragnęli zajrzeć w głębiny. Wyobraźnię pobudzali zarówno...

Plan technologiczny jako dokument prawny; cz. 1

Wiele lat wstecz obowiązywały w Polsce przepisy dotyczące prototypów, także maszyn. Traktowały one łagodnie wykonawcę nieudanego prototypu, pozwalając wliczyć koszty w straty...

Rola checklist’y w procesie analiz numerycznych CAE

Czas wprowadzania produktów na rynek wciąż się skraca. Każdy projekt musi spełniać kolejne, coraz bardziej restrykcyjne, normy. Presja czasu może...

Wybrane zagadnienia obróbki wiórowej ; cz. 1. Zmniejszanie zużycia ostrzy w obróbce materiałów trudnoobrabialnych

Zapotrzebowanie na wysokiej jakości wyroby, nierzadko o złożonej i zarazem lekkiej konstrukcji oraz czasem nietypowych kształtach, wymusza na producentach stosowanie coraz lepszych...

Poszukiwanie źródła rezonansu. Badania wibroakustyczne silników spalinowych w praktyce; cz. 2

Pomimo ciągłego doskonalenia oprogramowania CAD/CAE, nie da się – na etapie konstruowania silnika – do końca przewidzieć potencjalnych jego uszkodzeń...

Poliwęglan czy szkło?

Technika rozwija się w tak zawrotnym tempie, że to co dziś jest wielką innowacją, jutro będzie już przestarzałe. Każda firma, która...

Pop.Up. Nowa wizja transportu

Podczas ostatniego Salonu Samochodowego w Genewie zaprezentowano wiele ciekawych konceptów. W większości były to atrakcyjne i szybkie supersamochody oraz niewielkie, ekologiczne pojazdy miejskie. Ryszard...

Na marginesie Shanghai Car Show 2017

Początki japońskiego, a następnie koreańskiego przemysłu motoryzacyjnego były z perspektywy wysoce rozwiniętych krajów europejskich czy Stanów Zjednoczonych zabawne. Teraz niegdysiejsze motoryzacyjne „dzieci”...