23 kwietnia 2024


Jedną z wad używanych powszechnie akumulatorów jest długi czas ich ładowania. Zespół uczonych z Cornell University postanowił to zmienić, nie wynajdując zupełnie nowego urządzenia lecz zmieniając jego architekturę.

szybkie ladowanie

Zamiast tradycyjnej anody i katody, z dwóch stron nieprzewodzącego separatora umieszczono komponenty samoorganizujące się w trójwymiarowej strukturze żyroskopowej. Wypełnione są one tysiącami nanoskalowych porów, w których z kolei znajdują się materiały magazynujące energię. Okresowo powstające pory mają średnicę nie przekraczającą 40 nanometrów. Tego rodzaju kopolimerowe bloki stosowane są w różnych urządzeniach np. ogniwach fotowoltaicznych. W akumulatorach zastosowano je po raz pierwszy. W opracowanej architekturze akumulatora anoda zbudowana jest z niezwykle cienkiej warstewki węgla; jest generowana podczas procesu samoorganizacji materiału. Katoda wykonana jest z siarki. Pierwiastek ten nie przewodzi prądu ale doskonale przejmuje elektrony. Ładowanie tak zbudowanego ogniwa trwa zaledwie kilka sekund.

www.cornell.edu