20 kwietnia 2024


Postulat skonstruowania silnika spalinowego, którego eksploatacja nie wiązałaby się z emisją szkodliwych dla środowiska substancji jest możliwy do zrealizowania. Dowodzą tego wyniki eksperymentu przeprowadzonego na Monachijskim Uniwersytecie Technologicznym.

czysty silnik 2

Normy dotyczące emisji spalin dla silników spalinowych stają się coraz bardziej wyśrubowane. A gdyby tak zredukować emisję dwutlenku węgla, cząstek stałych czy tlenków azotu niemal do zera bez konieczności elektryfikacji całej motoryzacji? Zespół naukowców TUM zaproponował osiągnięcie tego celu poprzez zamianę tradycyjnego paliwa na syntetyczne, oparte na eterach oksymetylenu (OME). Badania przeprowadzone na jednocylindrowym silniku okazały się na tyle obiecujące, że zdecydowano się na próby z użyciem pełnowymiarowego, sześciocylindrowego silnika wysokoprężnego, który poddano modyfikacji układu wtrysku. Poziom emisji spalin w zakresie wymaganym przez normę Euro 6 osiągnięto bez większych trudności, zaś po odpowiednim przekonstruowaniu układu wydechowego, udało się ograniczyć go niemal do zera. Wynik badania okazał się pozytywny. Na drodze do dalszego rozwoju technologii stoi stosunkowo wysoki koszt otrzymywania paliw syntetycznych i niska skala ich produkcji. Wykorzystaniem paliwa na bazie OME interesuje się niemieckie Federalne Ministerstwo Gospodarki i Energii.

www.tum.de