22 września 2019


Podczas sympozjum motoryzacyjnego w Wiedniu Delphi zaprezentowało nowy układ wtryskowy do silników o zapłonie samoczynnym, działający pod ciśnieniem ponad 500 bar. Dotychczas oferowany układ wysokiego ciśnienia Multec 14 działał pod ciśnieniem 350 bar, czyli o 150 bar większym od powszechnie stosowanych.

Delphi Gasoline Direct Injection

W efekcie o 30% zwiększona prędkość wtrysku powodowała znacznie lepsze odparowanie kropli paliwa. Skutkiem był niemal całkowity brak nagaru w komorach spalania i spadek emisji cząstek stałych o 70%. Silniki GDI wyposażone w ten rodzaj wtrysku z dużym zapasem spełniają normy Euro 6 i China 6. Dążeniem konstruktorów było zwiększenie ciśnienia do poziomu co najmniej 500 barów. Na przeszkodzie stały konstrukcje silników, w których pompy napędzane są przez wałki rozrządu. Pompa o tak dużym wydatku wymagałaby przeprojektowania układu rozrządu, aby wytrzymał on zwiększone obciążenia. Udało się rozwiązać ten problem konstruując wysokowydajną pompę GPF 3500, która generując wysokie ciśnienia nie obciąża układu bardziej niż pompy dotąd stosowane. W związku z tym rozwiązanie 500+ bar można stosować w produkowanych już silnikach. Współpracująca z Delphi Wesport Fuel Systems zastosowała podobne rozwiązanie w ciężarówkach, których silniki diesla zasilane są gazem ziemnym. Okazało się, że emisje spadły o niemal 100%.

www.newspress.co.uk