22 września 2019


Silnik jednocylindrowy bywa niezastąpiony w wielu zastosowaniach. Jego niewielkie wymiary i masa, duży pojemnościowy wskaźnik mocy, ekonomika i specyficzne oddawanie momentu obrotowego, pozwalają tolerować wadę, jaką jest wysoki poziom drgań. Eliminacja części wibracji na ogół odbywa się za sprawą wałka wyrównoważającego.

Suzuki single patent

W latach dziewięćdziesiątych firma Ducati, w motocyklu Supermono, zastosowała inne rozwiązanie. Z tradycyjnego dwucylindrowego silnika w układzie L usunięto pionowy cylinder, wykorzystując pozbawiony tłoka korbowód, jako przeciwwagę. Włoska firma nie rozwijała jednak udanej konstrukcji, powracając do tradycyjnych dla niej układów korbowych.
Podobne rozwiązanie niedawno opatentowali Koichi Tanaka i Kunio Arase z Suzuki. W ich wypadku dodatkowy korbowód wykorzystywany jest jako przeciwwaga w jednocylindrowym silniku o pionowym cylindrze. Opatentowano zarówno układ korbowy silnika, jak i jego system smarowania.
Zalety tego rozwiązania poznać będzie można dopiero, gdy jednostka pojawi się na rynku w motocyklach lub quadach japońskiej firmy.
Rysunki pochodzą ze zgłoszenia patentowego japońskich konstruktorów.

pdfain.uspto.gov