22 września 2019


Inżynierowie Instytutu Fraunhofera opracowali łożyska smarowane wodą. Są to łożyska ślizgowe, w których konstrukcji wykorzystano znane zasady elektrochemiczne. Wewnętrzną część stanowi stalowy wał, a zewnętrzną – pierścień składający się z wewnętrznej warstwy aluminiowej i zewnętrznej ze spieków metali.

news7

Dotąd ogniwo powstające pomiędzy żelazem a aluminium było zagrożeniem wielu konstrukcji, w tym wypadku stało się zaletą, leżącą u podstaw nowego rozwiązania. Newralgicznym punktem zewnętrznego pierścienia łożyska jest znajdujący się w warstwie spieków kanał. Umożliwia on przepływ wody zapewniającej warstwę smarującą. W wyniku reakcji elektrochemicznej pomiędzy stalą a aluminium wytwarza się napięcie. Dzięki niemu następuje przepływ jonów. Powoduje on powstanie aktywnej, przeciwkorozyjnej ochrony katodowej, zapewniającej wysoką trwałość łożyska. Konstruktorzy zakładają wszechstronne zastosowanie swoich łożysk. Szczególnie nadają się one do wysokoobrotowych silników elektrycznych dużej mocy, na które zapotrzebowanie ciągle rośnie.

www.fraunhofer.de