20 kwietnia 2024

 

chłodzenie bez prądu 1

Obniżanie temperatury w celu przechowywania żywności lub chłodzenia pomieszczeń jest problemem, szczególnie w krajach o gorącym klimacie. Urządzenia chłodnicze i klimatyzacyjne pochłaniają ogromne ilości energii, a utrzymanie niskich temperatur w miejscach gorących i pozbawionych prądu wydaje się niemożliwe.

 

ogniwa z elektrodą krzemową

Sprawniejsze, tańsze i lżejsze ogniwa są bardzo istotne nie tylko w elektromobilności. W wielu placówkach naukowych na całym świecie trwają intensywne prace nad nowymi rozwiązaniami lub udoskonalaniem już istniejących. Kalifornijski uniwersytet San Diego wraz z LG Energy Solution po raz kolejny rozpoczął analizowanie anod krzemowych, których gęstość energii jest dziesięciokrotnie większa niż stosowanych powszechnie grafitowych.

 

superconducting magnet MIT and CFS

Dotąd w przeprowadzanych reakcjach termojądrowych nie udało się uzyskać większej ilości energii od tej, poświęconej na wywołanie reakcji. Naukowcy z Massachusetts Institute of Technology wykorzystując reaktor typu tokamak wyeliminowali dotąd stosowany, niezwykle energochłonny i niebezpieczny, chociażby ze względu na konieczność użycia dużej ilości materiałów radioaktywnych, sposób utrzymania wysokich pól magnetycznych. Uzyskanie indukcji pola magnetycznego o wartości 20 Tesli to duże osiągnięcie dla magnesów nadprzewodnikowych.

 

Lotus LEVA platforma

Przygotowywane do produkcji seryjnej samochody elektryczne wymagają nowych, zupełnie innych platform niż w przypadku aut spalinowych. Szczególne trudności sprawiają projekty przeznaczone dla niewielkich samochodów sportowych. O ile dotąd szczególną rolę w odpowiednim wyważeniu samochodu odgrywał silnik i układ napędowy, to w przypadku pojazdu elektrycznego rolę tę przejęły zespoły akumulatorów.

 

honda evtol

Ostatniego dnia września przedstawiciele działu badawczo-rozwojowego Hondy ogłosili początek realizacji nowych zamierzeń, które mają osiągnąć swój finał do 2030 roku. Być może jest to częściową odpowiedzią na wycofanie się koncernu z produkcji silników F-1. Po prostu cały potencjał skierowano w inną stronę. Zapowiedziano budowę elektrycznego statku powietrznego eVTOL (electric vertical take-off and landing).