23 czerwca 2018


Składający się głównie z wody hydrożel wykorzystano do skonstruowania robotów, które (będąc w fazie testowej) doskonale grają w piłkę wodną oraz łapią ryby, jak również potrafią je wypuścić.

roboty hydrozelowe

Robot zbudowany jest z precyzyjnie wykonanej z hydrożelu rurki, wykonującej ruchy pod wpływem ciśnienia doprowadzanego gumowymi przewodami z pomp. Opracowywane są różne rodzaje hydrożeli powstające z połączenia różnych polimerów z wodą. Powstają twarde i bardzo rozciągliwe materiały, z których można budować wytrzymałe roboty, służące do wielu trudnych prac podwodnych. Podczas testów urządzenia wytrzymywały ponad 1000 cykli pracy. Właściwości materiału sprawiają, że roboty takie mogą znaleźć szerokie zastosowanie, również w medycynie.

web.mit.edu


Na Uniwersytecie Kalifornijskim w San Diego, wykorzystując tlenek cynku i aluminium wykonano nanorurki i ułożono je na podłożu krzemowym. Otrzymano materiał wykorzystujący ruch i interakcje wolnych elektronów, zwany powierzchniowym rezonansem plazmonów

material absorbujacy swiatlo

Materiał okazał się dobrym izolatorem cieplnym pochłaniającym światło podczerwone o długości fal od 1200 do 2200 nm w 87%, a zakres do 1550 nm w 98%. Materiał absorbuje światło z każdej strony, a przy tym jest przeźroczysty i elastyczny. Po opracowaniu przemysłowej technologii jego wytwarzania może być użyty do produkcji szyb w budynkach i pojazdach, oraz do pokrywania całych obiektów.

www.ucsd.edu


Naukowcy z Uniwersytetu Michigan zauważyli, że używane podczas testów bezpieczeństwa samochodów manekiny nie odpowiadają większości współczesnych kierowców. Badając urazy powypadkowe doszli do wniosku, że crash testy nie odzwierciedlają rzeczywistości.

Dziś przeciętny kierowca jest starszy i tęższy od tego, który jeździł w czasach, kiedy powstawały używane do dzisiaj manekiny. Jeszcze kilka lat temu ilość 80-latków za kierownicą była bardzo niewielka. Dzisiaj taki kierowca jest czymś normalnym. W prawdziwych wypadkach obserwowano urazy klatki piersiowej i zsuwanie się pasów biodrowych, co według testów nie powinno mieć miejsca. Nowe, wyposażone w dużą ilość czujników manekiny zbudowano posługując się statystyczną sylwetką 70-letniej kobiety z nadwagą. Pozwoli to nie tylko zweryfikować wyniki dotychczasowych testów lecz również budować bezpieczniejsze samochody.

med.umich.edu


Kolejna, druga edycja Konferencji TOP automotive dla branży motoryzacyjnej (producentów samochodów, ich dostawców i poddostawców), zorganizowana przez Team Prevent Poland, odbyła się w dniach 7-9 grudnia 2016 we Wrocławiu.

top automotive do relacji


Toyota zaprezentowała kolejny patent związany z napędem elektrycznym samochodów. Tym razem nie dotyczy on ogniw paliwowych, a akumulatorów litowo-jonowych. Opracowano metodę obserwacji jonów litu w elektrolicie akumulatora. Proces zmian zachodzący wśród nich podczas ładowania i rozładowywania ma zasadniczy wpływ na trwałość akumulatora.

monitoring jonow litu

Zastosowano promieniowanie synchrotronowe o około miliard razy mocniejsze od promieniowania rentgenowskiego. W efekcie uzyskano obraz o rozdzielczości 0,65 mikrometrów na piksel, a jedna klatka obejmuje 100 milisekund czasu trwania reakcji. W celu m.in. eliminacji cieni zastąpiono elektrolit fosforowy elektrolitem zawierającym metale ciężkie. Wyeliminowano przy okazji wadę elektrolitu fosforowego polegającą na wiązaniu jonów litu. Monitoring jonów litu ma umożliwić budowę nowej generacji akumulatorów o większej trwałości i pojemności, co wpłynie na zwiększenie zasięgu samochodów elektrycznych.

www.toyotanews.pl