Na Narodowym Badawczym Uniwersytecie Technicznym „MISiS” w Moskwie i Państwowym Morskim Uniwersytecie Technicznym w Petersburgu trwają prace rozwojowe nad doskonaleniem technologii produkcyjnej rodzimej konstrukcji silników lotniczych typu PD-14, przeznaczonych dla samolotu pasażerskiego MS-21. W ramach projektu badawczego poświęconego możliwościom wytwarzania przyrostowego komponentów napędów lotniczych, inżynierowie zbudowali stanowisko LMD (Laser Metal Deposition), wykorzystujące autorskie rozwiązania technologiczne, m.in. horyzontalną wiązkę laserową czy dynamiczne podłoże.
Badacze z North Carolina State University wykorzystali spienioną stal i matrycę epoksydową do wytworzenia hybrydowego materiału o właściwościach przewyższających aluminium w zastosowaniach lotniczych. Opracowana na NC State kompozytowa pianka metalowa składa się z pustych w środku kuleczek stalowych, zatopionych w również stalowej matrycy. Taka pianka została poddana infuzji hydrofobowej żywicy epoksydowej w środowisku próżniowym.
Naukowcy z U.S. Naval Research Laboratory (NRL) opracowali technologię wytwarzania materiału ceramicznego na bazie spinelu (MgAl2O4) o bardzo dobrych właściwościach mechanicznych i optycznych. Metoda opiera się na spiekaniu sproszkowanego spinelu o wysokiej czystości w powszechnie stosowanym procesie prasowania na gorąco.
Wizerunek firmy dbającej o ekologię jest obecnie w modzie i pomaga w biznesie. Zapewne dlatego Ford połączył siły z Mc Donald’s. Król hamburgerów przerabia ogromne ilości kawy. W procesie jej palenia powstają tzw. plewy, będące dotąd bezużytecznym odpadem.
Zespół naukowców z wydziału inżynierii Uniwersytetu w Bristolu, pod kierownictwem prof. Jonathana Rossitera, w swojej pracy z dziedziny robotyki inspiruje się przyrodą, a konkretnie organizmami żywymi, które wykorzystują skórę, jako element motoryczny – takimi jak węże i ślimaki. Badacze zaprezentowali opracowaną przez siebie miękką i elastyczną strukturę o właściwościach motorycznych, przypominającą skórę, a także opartego na niej mikrorobota.
Miękkie roboty są rozciągliwe i giętkie
Specjalistyczny portal inżynierski dla osób zaangażowanych w tworzenie produktów – maszyn, urządzeń, mechanizmów, podzespołów, części, elementów itd. – od koncepcji do ostatecznego wykonania.