23 czerwca 2018


Dotąd uważano, że wrzenie wody następuje najszybciej i najintensywniej na powierzchniach hydrofilowych. Powierzchnie takie są stosowane w większości urządzeń, w których zachodzi lub może zachodzić zjawisko zmiany stanu skupienia. Tymczasem zespół naukowców z Uniwersytetu Purdue, pod kierunkiem Taylora Allreda, udowodnił, że jest inaczej.

powierzchnie hydrofobowe


Niezwykle zasłużona dla sportu motorowego firma Brabham Automotive, założona siedemdziesiąt lat temu przez australijskiego mistrza F-1 Jacka Brabhama oraz inż. Rona Tautanaca, zaprezentowała po latach nowy samochód BT 62. W nocy z 2 na 3 maja podczas uroczystej gali w Londynie David Brabham odsłonił konstrukcję, nad którą pracowano ponad dwa lata. Rozwiązania techniczne przedstawiał dyr. do spraw technologii Paul Birch.

BRABHAM


Eksperci z wydziału inżynierii materiałowej Naval Air Warfare Command – Aircraft Division (NAWCAD) opracowali chemiczną kompozycję o właściwościach antykorozyjnych, opartą o pigment aluminiowy, mającą zastąpić stosowane obecnie rozwiązania chromianowe.

W 2009 roku Departament Obrony Stanów Zjednoczonych wezwał zależne od siebie podmioty do opracowania nowych rozwiązań, które pozwoliłyby na ograniczenie wykorzystania chromu VI, uznanego za czynnik rakotwórczy. Z drugiej strony chrom VI ma doskonałe właściwości antykorozyjne i jest składnikiem powłok i podkładów antykorozyjnych szeroko stosowanych w lotnictwie i motoryzacji. W myśl zaleceń nowe rozwiązania w zakresie zapobiegania korozji powinny mieć równie dobre parametry co dotychczasowe, oparte na chromie.


Z badań przeprowadzonych przez naukowców z MIT (Massachusetts Institute of Technology), Xi’an Jiaotong University i Brookhaven National Laboratory wynika, że odpowiednio cienka warstwa powłoki antykorozyjnej z tlenku glinu ma charakterystykę zbliżoną do cieczy, dzięki czemu jest w stanie wypełnić szczeliny powstałe na powierzchni metalu pod naprężeniem i skutecznie zapobiega korozji naprężeniowej.


Dotychczas płyty pancerne zabezpieczające przed siłami wybuchów wykonywało się głównie ze stali walcowanej. Kierowany przez prof. Afsaneha Rabi zespół z Nord Carolina State University skoncentrował się na materiałach wielowarstwowych, których głównym składnikiem jest pianka ze stali nierdzewnej (CIF).

 Rabiei explosive SIDEBAR 350