23 kwietnia 2024

 

Tanie i wydajne pozyskiwanie wodoru

Pozyskiwanie wodoru z wody za pomocą elektrolizy znane jest co najmniej od wieku. Proces jest energochłonny, kosztowny i niezbyt wydajny. Obecnie, gdy wodór coraz częściej jest stosowany jako nośnik energii, istniejące technologie jego otrzymywania mogą okazać się niewystarczające.

 

Robot ryba z napędem TCP

Naukowcy z Uniwersytetu Bristolskiego zbudowali pływającego robota, który kształtem i sposobem poruszania się przypomina ryby. Urządzenie o nieskomplikowanej konstrukcji składa się z rozmieszczonego horyzontalnie pływaka, zapewniającego wyporność oraz z pionowej powierzchni, do której przymocowany jest układ napędzający płetwę ogonową.

 

kosmiczna powłoka ochronna

Kompozyty w coraz większym stopniu opanowują technikę lotniczą i kosmiczną. Mają jednak swoje wady. Kompozyt epoksydowo węglowy narażony na promieniowanie w lotach stratosferycznych i kosmicznych kruszeje, występują również niepożądane zjawiska związane z elektrycznością statyczną. Obecnie najpowszechniejsząmetodą zabezpieczania są aluminiowe ekrany. Niestety nie są one stabilne termicznie, a ponadto powodują wzrost kosztów produkcji i masy kompozytowych elementów.

 

ciche śmigło o zoptymalizowanej konstrukcji

Naukowcy ze szwedzkiego Chalmers University of Technology zajęli się problemem, który jak dotąd był pomijany. Powstaje coraz więcej nowych statków powietrznych z napędem elektrycznym. O ile ich emisja spalin jest zerowa, to emisja hałasu bywa potężna. Jak stwierdził prof. Hua Dong Yao, specjalista od badań dynamiki płynów i technologii morskich, zastąpiono jedną szkodliwą emisję drugą.

 

identyfikacja wad kompozytów włóknistych

Wady kompozytów, takie jak np. złe skręcenie włókien zbrojenia, rozwarstwienia itp. wpływają na ich wytrzymałość. Dotąd trudno było je wykryć w sposób nieniszczący, nawet posługując się ultrasonografią. Tymczasem tego typu wady mogą grozić bardzo poważnymi konsekwencjami, szczególnie gdy dotyczą elementów stosowanych w technice lotniczej. Zazwyczaj wadliwe części wykrywa się po już ich wyprodukowaniu i ulegają one wtedy złomowaniu, generując dodatkowe koszty.