15 października 2019


Amerykańska firma Yates Electrospace Corporation (YEC) zademonstrowała podczas tegorocznej edycji targów przemysłu zbrojeniowego DSEI w Londynie bezzałogowy szybowiec transportowy Silent Arrow GD-2000. Jest to propozycja pod adresem zarówno czynników wojskowych, pod kątem realizacji zadań w zakresie zaopatrzenia taktycznego, jak i cywilnych, w kontekście dostarczania pomocy humanitarnej w regionach dotkniętych klęskami żywiołowymi.

crw

Szybowiec ma możliwie prostą konstrukcję. Jego kadłub stanowi skrzynia transportowa o wymiarach ok. 60x60x240 cm i ładowności 725 kg, do którego dołączane są opływowe elementy aerodynamiczne oraz dwie pary składanych skrzydeł o rozpiętości 8 m. Całości dopełnia mechanizm rozkładania skrzydeł i prosta awionika. W zamyśle twórców Silent Arrow ma stanowić alternatywę dla zrzutów spadochronowych, oferując lepsze właściwości aerodynamiczne, a co za tym idzie, większą precyzję lądowania, jak też lepsze właściwości stealth, tzn. ograniczające możliwość wykrycia przez radary. Przy czym ma być dwukrotnie tańszy w niż JPADS (Joint Precision Airdrop System), czyli użytkowany przez amerykańską armię system precyzyjnego, sterowanego zrzutu ładunków, wykorzystujący komputer pokładowy z GPS i sterowane spadochrony.
Silent Arrow od samego początku cieszy się dużym zainteresowaniem. Możliwości szybowca potwierdził szereg testów prowadzonych od 2017 roku, obejmujących m.in. zrzut z pułapu ponad 7 km. Na jego bazie powstaje cała rodzina płatowców, obejmująca pomniejszone i powiększone, wojskowe i cywilne wersje, a także wariant wyposażony w napęd elektryczny, umożliwiający samodzielny start i lądowanie. Standardowo, Silent Arrow jest szybowcem jednorazowego użytku, ale w wariancie ze skrzydłami z włókna szklanego istnieje możliwość ponownego wykorzystania.

yateselectrospace.com