26 maja 2018


LEM – czyli Lekkie Elektryczne Motocykle to seria pojazdów projektowanych i konstruowanych przez Koło Naukowe Pojazdów i Robotów Mobilnych Politechniki Wrocławskiej. Od czterech lat studenci mają możliwość prezentowania swoich konstrukcji na zawodach SmartMoto Challenge w Barcelonie oraz Moskwie, w których co roku ich motocykle zaliczają się do ścisłej czołówki. Niniejszy artykuł skupi się na tylnym zawieszeniu i układzie dźwigni, które zostanie wykorzystane w najnowszym motocyklu LEM Bullet.

Wojciech Pawlak, Piotr Konieczny

LEM Bullet to motocykl dedykowany do użytku przez policję i służby mundurowe. Ważący ok. 60 kg pojazd z silnikiem bezszczotkowym prądu stałego o mocy 6 kW, umieszczonym w piaście tylnego koła, maksymalnie osiągać ma prędkość 120 km/h. Maksymalny zasięg, dzięki wykorzystaniu akumulatorów Li-Ion wynosić będzie ok. 90 km. Do jego podstawowego wyposażenia należeć będą demontowalne tarcze w dwóch wersjach – ochronnej oraz kuloodpornej, które będą stanowiły część poszycia motocykla. Pojazd obsługiwany będzie przez aplikację mobilną zainstalowaną na smartfonie, przymocowanym przy desce rozdzielczej. Będzie ona umożliwiała kontakt z dyspozytorem, dostęp do policyjnych baz danych oraz nawigację GPS do miejsca zdarzenia.

Render najnowszego projektu LEM Bullet
Rys. 1  Render najnowszego projektu LEM Bullet

Tylne zawieszenie oparte jest na najpopularniejszym obecnie rozwiązaniu używanym w motocyklach. H-kształtny wahacz z układem dźwigni znany jest już od lat 70-tych. Podczas tworzenia tego typu zawieszenia pomysł był prosty: sprawić, by koło wykonywało możliwie największy ruch w kierunku pionowym, przy jak najmniejszym skoku amortyzatora. W późniejszych latach układ dźwigni stosowany był również do modyfikacji charakterystyki ruchu tylnego zawieszenia, która nie zależała już tylko i wyłącznie od rodzaju i konfiguracji amortyzatora, ale również od geometrii układu. Ponadto w przypadkach, gdy jednym z priorytetów jest jak najmniejsza masa własna motocykla, układ dźwigniowy stwarza możliwość „rozłożenia” siły za pomocą dodatkowego punktu mocowania w ramie. To z kolei umożliwia redukcję masy.


cały artykuł dostępny jest w wydaniu 6 (105) czerwiec 2016

Czytaj także:

Krzyżowy układ napędowy; cz. 1; Pojazd mechatroniczny – badania wirtualne Krzyżowy układ napędowy; cz. 1; Pojazd mechatroniczny – badania wirtualne
Układy napędowe pojazdów samochodowych, w obecnym kształcie (rok 2010), są rezultatem wielu lat ewolucji...
Od koncepcji do produkcji Od koncepcji do produkcji
Wiele pomysłów rodzi się na kartce papieru. Bardzo często ich autorami nie są inżynierowie lecz...
Dwuznaczność w modelowaniu przestrzennym;  cz. 4 Dwuznaczność w modelowaniu przestrzennym; cz. 4
    Zgodnie z obietnicą, poczynioną w poprzedniej części naszego cyklu, chciałbym przedstawi...
Analiza wrażliwości w programie ANSYS Fluent Analiza wrażliwości w programie ANSYS Fluent
Numeryczna mechanika płynów jest narzędziem umożliwiającym przeprowadzenie wirtualnych eksperymentów, kt...