19 stycznia 2019


W cyklu artykułów autor przedstawia metodę obliczania i projektowania układów smarowania i chłodzenia przekładni zębatych.

Jerzy Mydlarz

smarowanie przekladni zebatych

Wywiązywanie się ciepła i jego odprowadzenie
Ciepło powstałe w czasie pracy przekładni musi być odprowadzone przez chłodzenie naturalne (wypromieniowanie i unoszenie) lub sztuczne.
Warunek równowagi:
Qw = Qo            [1]
gdzie: Qw wywiązane ciepło, kJ/h,
Qo odprowadzone ciepło, kJ/h;
Ciepło wywiązane przez tarcie w zazębieniu w ciągu godziny pracy:
Qw = 3600 Nt  kJ/h        [2]
Moc tarcia Nt:

wz 1


gdzie:
Nt – moc tarcia    kW;
N – moc przenoszona przez przekładnię kW;
z – liczba zębów w mniejszym kole;
µ – współczynnik tarcia w zakresie 0,02-0,06;
y – współczynnik wysokości zęba;
k = 8/πsin22α – współczynnik uzależniony od kąta przyporu;


wz 2  przełożenie przekładni redukcyjnej;

znak plus dla zazębienie zewnętrznego, minus dla wewnętrznego.
Ciepło odprowadzane i unoszone do otoczenia:
Qo = Cpr F(t – to)  kJ/h     [4]
gdzie: Cpr – współczynnik promieniowania kJ/m2 · h · oC przyjmuje wartości:

  •  55-92 gdy przekładnia stoi na wolnej przestrzeni;
     
  • 29-33 gdy wymiana powietrza jest utrudniona;


F – powierzchnia promieniującej obudowy m2;
t – temperatura oleju lub obudowy oC (max 70-80 oC dla olejów mineralnych, 130-150 oC dla olejów syntetycznych);
to – temperatura otoczenia, oC.
W warunkach chłodzenia naturalnego, po wstawieniu wzoru [4] do [1] otrzymamy
Qw = Cpr F(t – to)            [5]
skąd:

wz 3


wyznaczona temperatura nie powinna przekraczać podanych wcześniej wartości.

 

cały artykuł dostępny jest w wydaniu 11 (122) listopad 2017

Czytaj także:

Przekładnie  bezstopniowe  – technika i psychologia Przekładnie bezstopniowe – technika i psychologia
Continuously Variable Transmission (CVT) to przekładnie w sposób ciągły zmieniające efektywne przeł...
Smarowanie i chłodzenie przekładni zębatych; cz. 4; Wyznaczanie przekrojów przewodów doprowadzających i odprowadzających olej, dobór oleju i podsumowanie Smarowanie i chłodzenie przekładni zębatych; cz. 4; Wyznaczanie przekrojów przewodów doprowadzających i odprowadzających olej, dobór oleju i podsumowanie
W układach smarowania przekładni i w przeprowadzonych dalej obliczeniach zakłada się, że mamy do...
Czynniki, które należy wziąć pod uwagę przy wyborze odpowiednich łożysk kół pojazdów górniczych Czynniki, które należy wziąć pod uwagę przy wyborze odpowiednich łożysk kół pojazdów górniczych
(artykuł reklamowy) Łożyska kół, jako podstawowe komponenty pojazdów stosowanych w kopalniach, musz...
Wasza koncepcja, nasza realizacja Wasza koncepcja, nasza realizacja
(artykuł sponsorowany)Zajmująca się wtryskiem, lakierowaniem i montażem elementów z tworzyw...