19 stycznia 2019


Rozwój automatyzacji i robotyzacji produkcji zwiększa zainteresowanie serwonapędami pneumatycznymi, które charakteryzują się niskim kosztem wykonania, wysoką dynamiką działania i niezawodnością pracy. 


Paweł Łaski, Jakub Takosoglu

Znanych jest kilka metod pozycjonowania napędów pneumatycznych do realizacji zadania przestawiania i nadążania.
Wykorzystuje się do tego celu:

  • napędy wielopołożeniowe
  • napędy proporcjonalne
  • napędy ustawnikowe
  • napędy pozycyjne
  • napędy dławieniowe (ze sterowaniem dławieniowym)

W tabeli 1 zebrano najważniejsze informacje, takie jak: zakres ruchu, liczbę możliwych pozycji, wykonywane zadanie pozycjonowania, odchyłkę pozycjonowania, prędkość ruchu napędu i wydajność energetyczną (względem napędu z siłownikiem dwustronnego działania) w odniesieniu do wybranych rodzajów napędów.
Niezadowalająca dokładność pozycjonowania wieloosiowych serwonapędów pneumatycznych ogranicza ich zastosowanie w maszynach manipulacyjnych, manipulatorach i robotach. Szybki rozwój pneumatycznych manipulatorów szeregowych, równoległych i hybrydowych stawia przed regulatorami serwonapędów pneumatycznych wysokie wymagania dotyczące dokładności pozycjonowania, odporności na zmiany parametrów stanu oraz sygnałów zakłócających. Rozwiązanie problemu dokładności pozycjonowania w systemach serwopneumatycznych, w przypadku niedostatecznej i niekompletnej informacji o zjawiskach procesu przetwarzania energii sprężonego gazu na energię mechaniczną ruchu siłownika pneumatycznego, jest zadaniem trudnym do realizacji w warunkach pracy przemysłowej.

art3tab_s
Tabela 1. Porównanie własności wybranych rodzajów pneumatycznych układów pozycjonowania [2]

cały artykuł dostępny jest w wydaniu 1/2 (40/41) styczeń/luty 2011

Czytaj także:

MIDAS Nastran FX. Porównanie oprogramowania do symulacji MES MIDAS Nastran FX. Porównanie oprogramowania do symulacji MES
(artykuł reklamowy)Metoda elementów skończonych jest obecnie podstawowym sposobem walidacji konstrukcji in...
Stół obrotowy podziałowy JAG Stół obrotowy podziałowy JAG
Do budowy obrabiarek zespołowych stosuje się częściowo zespoły zunifikowane, a częściowo zespoły...
Smarowanie i chłodzenie przekładni zębatych. Wyznaczanie ilości oleju koniecznego do schłodzenia przekładni; cz. 2 Smarowanie i chłodzenie przekładni zębatych. Wyznaczanie ilości oleju koniecznego do schłodzenia przekładni; cz. 2
W cyklu artykułów autor przedstawia metodę obliczania i projektowania układów smarowania i ...
Czynniki, które należy wziąć pod uwagę przy wyborze odpowiednich łożysk kół pojazdów górniczych Czynniki, które należy wziąć pod uwagę przy wyborze odpowiednich łożysk kół pojazdów górniczych
(artykuł reklamowy) Łożyska kół, jako podstawowe komponenty pojazdów stosowanych w kopalniach, musz...