22 kwietnia 2018


Podczas obserwowanego w ostatnich latach wyścigu w budowie koncepcyjnych pojazdów elektrycznych Renault występował dosyć skromnie. To dziwne, bo w roku 2000 francuski koncern forsował zwiększenie napięcia instalacji elektrycznej klasycznych samochodów i prezentował maszyny elektryczne będące już niemal gotowe do zastosowania w układzie hybrydowym spalinowo-elektrycznym. Podczas jesiennego salonu samochodowego we Frankfurcie okazało się, że inżynierowie z Renaulta nie próżnowali. Zaprezentowano gamę pojazdów elektrycznych gotowych do wprowadzenia na linie produkcyjne, a także projekt sieci stacji ładowania, którego realizacja już trwa.

Ryszard Romanowski

Firmy energetyczne muszą się śpieszyć bo wielkoseryjna produkcja prezentowanych modeli ma ruszyć już w 2011 roku. Stacje uzupełniania energii nie będą służyć tylko pojazdom marki Renault lecz  samochodom elektrycznym wszystkich marek. Wielofunkcyjną  wtyczkę i gniazdko objęto standaryzacją organizacji ISO i IEC. Najprostszym systemem ładowania jest domowe gniazdko, o napięciu 230 V, 10 lub 16 A. Ładowanie stosowanych w Renault akumulatorów litowo-jonowych AESC produkcji Nissan NEC trwa od 6 do 8 godzin. Tego typu gniazda oprócz domowych garaży trafią do punktów ładowania na parkingach. Automatyczny system monitoringu ma zabezpieczyć je przed rozłączaniem, a nawet aktami wandalizmu.

Budujemy sieć
We Francji porozumienie o budowie systemu punktów ładowania samochodów elektrycznych  ,,Power Line Communication’’ podpisano już w październiku 2008 roku. Energia w sieci pochodzić będzie wyłącznie z elektrowni jądrowych i źródeł odnawialnych.
147_sBiorąc pod uwagę zasięg aut elektrycznych, wynoszący od 100 do 200 km i zmniejszający się w przypadku dynamicznego stylu jazdy lub warunków pogodowych, konieczne jest skrócenie czasu ładowania. W przypadku najnowszych systemów, nie tylko firmy Renault, stosując 400 V z gniazda 32 lub 63 A, akumulator 20kWh naładować można w czasie od 20 do 30 minut.






cały artykuł dostępny jest w wydaniu 11 (26) listopad 2009

Czytaj także:

Alternatywa dla turbosprężarki? Historia doładowania dynamicznego Wibu; cz. 1 Alternatywa dla turbosprężarki? Historia doładowania dynamicznego Wibu; cz. 1
Trudno sobie dziś wyobrazić ekonomiczny silnik wysokoprężny bez turbosprężarki, a przecież...
Elektryczny gokart Elektryczny gokart
Samochody elektryczne powoli zdobywają rynki, głównie krajów zachodnich. Tymczasem pojazdy elektryczne...
Równanie krzywej  i jej definicja  w systemie CAD Równanie krzywej i jej definicja w systemie CAD
Początkiem definicji modelu przestrzennego części (bryłowego lub powierzchniowego) jest zazwyczaj...
Szyk elementów w przestrzeni. Czy to możliwe? (cz.2) Szyk elementów w przestrzeni. Czy to możliwe? (cz.2)
W pierwszej części tego artykułu, w poprzednim wydaniu Projektowania i Konstrukcji Inżynierskich, omówił...