17 czerwca 2019


Marka Luscombe jest w Polsce prawie w ogóle nieznana. Aż do niedawna nie sprowadzono do nas żadnego samolotu tego typu, a nawet w Europie było ich relatywnie niewiele (o wiele mniej, niż np. konstrukcji Cessna czy Piper). Tymczasem w USA, Luscombe od lat 30-tych był jednym z czołowych producentów lekkich samolotów.

Jakub Marszałkiewicz

Na pewno każdy pamięta wielki sukces Żwirki i Wigury pilotujących RWD-6 na Challenge 28 sierpnia 1932 r. Na poprzednim Challenge w 1930 r. jedną z maszyn biorących udział w zawodach był amerykański samolot Monocoupe 90. Zyskał on najwięcej punktów za wygodę w kabinie, jednak w ogólnej punktacji został sklasyfikowany na pozycji szóstej. Monocoupe 90 został zaprojektowany przez Donalda A. Luscombe`a, późniejszego konstruktora serii maszyn z Phantomem na czele.

stary-luscombe_Page_03

Luscombe służąc we Francji w czasie I wojny światowej (był kierowcą ambulansu), odbył lot jako pasażer samolotem Voisin. Od tej pory zaczęła się jego fascynacja lotnictwem. Po powrocie z wojny do USA, kupił samolot Curtiss Jenny i ukończył kurs pilotażu. Pod koniec 1926 r. założył swoją pierwszą firmę lotniczą Central States Aero Company. To właśnie tam w 1927 r. skonstruowano wspomnianego Monocoupe 90. Miał on wygodną zamkniętą kabinę (co w tamtych czasach nie było jeszcze standardem) i siedzenia obok siebie. Luscombe`owi bardzo zależało na komforcie wnętrza, by jego produkt wyróżniał się w ten sposób wśród konkurencji. W 1928 r. opublikował książkę „Simplified flying” („Uproszczone latanie”). W 1933 r. przeniósł swoją działalność do Kansas City w Missouri, gdzie zmienił nazwę firmy na Luscombe Aircraft Company. W tym samym jeszcze roku. powstał tam Luscombe Model I Phantom. Odziedziczył on po Monocoupe 90 ogólny układ aerodynamiczno-konstrukcyjny, w tym wygodną kabinę. Był to niemal całkowicie metalowy, dwumiejscowy górnopłat z płatami pokrytymi płótnem. Napędzał go silnik gwiazdowy Warner Super Scarab o mocy 145 KM.
Niestety problemy ekonomiczne tzw. wielkiego kryzysu początku lat 30-tych nie pozwoliły na sukces komercyjny tego samolotu. W latach 1934-1935 zakłady przeniosły się do Trenton w New Jersey i zmieniły nazwę na Luscombe Aircraft Corporation. W 1936 r. opracowano samolot Luscombe Model 4, zwany też Luscombe 90, który stanowił uproszczoną i tańszą odmianę Phantoma. W 1937 r. powstał Model 8, z czterocylindrowym silnikiem Continental oraz całkowicie metalowym pokryciem skrzydeł. Oznaczono go także, jako Luscombe 50 i z czasem stał się on najbardziej znanym modelem tej firmy.

cały artykuł dostępny jest w wydaniu 1-2 (64-65) styczeń-luty 2013

Czytaj także:

Elfin RS10.e hybrydowy motoszybowiec Elfin RS10.e hybrydowy motoszybowiec
Motoszybowiec – statek powietrzny łączący zalety szybowca i lekkiego samolotu może być speł...
Vision Jet Vision Jet
Coraz bardziej rozwijającym się segmentem rynku lotniczego stają się maszyny zwane High Performance Light...
Odrzutowiec dla każdego Odrzutowiec dla każdego
Pomysł, jak uniknąć kilometrowych korków na europejskich autostradach, zrodził się w głowach...
Boeing Stearman – ze stodoły w przestworza Boeing Stearman – ze stodoły w przestworza
Klasyczne zabytkowe samoloty są ozdobą wszystkich imprez lotniczych. Często zdarza się, że ich właś...