26 maja 2019


W ostatniej dekadzie nastąpił przełom w zakresie autonomicznej mobilności. Przewiduje się, że dalszy rozwój tej technologii sprawi, że stanie się ona ogólnodostępna i mniej kosztowna. Uprawa roli, wiążąca się z powtarzalnymi zabiegami na ograniczonym terenie, stanowi zaś idealne pole do zastosowania takich rozwiązań.

Jacek Zbierski


Zdążyliśmy już przywyknąć do coraz to nowych doniesień o autonomicznych technologiach w dziedzinie motoryzacji i transportu. Mniej uwagi poświęca się natomiast całej gamie rozwiązań dla rolnictwa, wdrożonych w ostatnich latach, pozwalających na coraz większą automatyzację prac polowych. Ich integracja w ramach jednej platformy to pierwszy krok w stronę autonomicznych pojazdów rolniczych. Przy czym koncepcja ich wykorzystania stanowi wyzwanie dla całej branży.

Rolnictwo precyzyjne
Spektrum rozwiązań z zakresu łączności bezprzewodowej, nawigacji satelitarnej, monitoringu za pomocą dronów, sensorów i czujników, zaadoptowanych na potrzeby rolnictwa zaowocowało powstaniem systemów rolnictwa precyzyjnego, które w przyszłości mogą posłużyć za układ, w ramach którego funkcjonowały będą pojazdy autonomiczne. Już dzisiaj dostępne są rozwiązania wykorzystujące dane satelitarne do precyzyjnego planowania ścieżek ruchu i sygnały bezprzewodowe do wzajemnej koordynacji pojazdów. Takie systemy, wykorzystujące sieci nawigacji RTK (Real Time Kinematic) umożliwiają prowadzenie pojazdu po równoległych ścieżkach z dokładnością do 2,5 cm. Dzięki programowaniu ścieżek i manewrów, np. zawracania, pozwalają na zautomatyzowanie niektórych prac polowych, odciążając operatora a jednocześnie zapewniając oszczędność paliwa, środków ochrony roślin i nawozów, a także ograniczają liczbę zachodzących na siebie przebiegów i nieobrobionych skrawków pola. Pozwalają także na telematyczny monitoring, rejestrację i analizę parametrów pracy urządzeń. Dostarczają więc rozwiązań, na których mogą opierać się systemy autonomiczne.

Ciągniki autonomiczne
Jedną z propozycji pojazdów bazujących na istniejących rozwiązaniach jest ACV (Autonomous Concept Vehicle), opracowany przez Case IH. Oparty na konstrukcji ciągników serii Magnum, futurystycznie wyglądający ACV (pojazd nie ma kabiny) jest przystosowany do autonomicznego wykonywania zaprogramowanych zabiegów.

acv
ACV jest przystosowany do autonomicznego wykonywania zaprogramowanych zabiegów

Jest wyposażony w system bezpieczeństwa, umożliwiający automatyczne wykrycie i ominięcie przeszkody, lub zatrzymanie pojazdu do czasu ustąpienia przeszkody w postaci ruchomego obiektu, np. innego pojazdu. System pozwala także operatorowi na zdalne podejmowanie decyzji i wytyczenie trasy objazdu. Ciągnik, dzięki opcji synchronizacji, może też wykonywać zadania razem z innym pojazdem, np. z kombajnem.

 

cały artykuł dostępny jest w wydaniu 1/2 (136/137) styczeń/luty 2019