22 września 2019


Firma inżynierska, wykonująca skomplikowane prace wymagające twórczego podejścia, stawia przed właścicielem, zarządem oraz pracownikami wysokie wymagania, zarówno co do wiedzy, kreatywności, doświadczenia, zdolności do pracy w zespole, jak też pewnego poświęcenia swojego prywatnego czasu, a nawet cząstki życia. Rozwiązywanie często trudnych problemów w technice wymaga pełnego zaangażowania, powinni więc zajmować się tymi sprawami pasjonaci.

Aleksander Łukomski

Wiele najlepszych firm inżynierskich o profilu mechanicznym jest zaangażowanych w obsługę przemysłu motoryzacyjnego, a tylko w przerwach miedzy uruchomieniami nowych modeli zajmują się innymi rozwiązaniami, dla innych branż (oczywiście jest to pewne uproszczenie). Samochód jest obecnie skomplikowaną maszyną o wysokiej jakości, produkowaną w wielkich seriach lub nawet masowo. Uruchomienie nowego modelu wymaga zatem skoncentrowania ogromnego potencjału, zarówno projektowego, jak i wykonawczego.

inzynierskie
źródło: Lexus Design Center

Z ośrodka zajmującego się designem projekt samochodu trafia do firmy zajmującej się wykonaniem dokumentacji konstrukcyjnej samochodu. Stamtąd do technologii (engineering), gdzie planuje się przebieg produkcji, podział na linie produkcyjne, w trzech głównych obszarach fabryki samochodów: spawanie, lakierowanie i montaż, a do tego tłocznia. Silniki i cały pozostały osprzęt samochodu wykonywane są dzisiaj w wyspecjalizowanych zakładach często w ramach koncernu, choć nie zawsze. Linie produkcyjne w spawalni składają się z kolei z wielu zespołów skomplikowanych maszyn, jak przenośniki automatyczne różnego rodzaju (w zależności od transportowanego detalu i rodzaju prac wykonywanych na linii), windy technologiczne, stanowiska zrobotyzowane, trudne w projektowaniu. Coraz częściej zgrzewanie – kiedyś powszechnie stosowane w spawaniu nadwozia – dzisiaj zastępowane jest spawaniem laserowym, co dodatkowo utrudnia pracę projektantom, gdyż muszą zastosować szczelnie zamykaną kabinę, do której wprowadza się kadłub nadwozia, a z której nie może wydostać się najmniejszy impuls lasera. Dalej jest lakierowanie, które polega na nakładaniu wielu warstw różnej farby, poczynając od mycia, kataforezy (odbywających się w dużych wannach i wymagających niekiedy dużych urządzeń do obracania nadwozia, celem wylania kąpieli z wszelkich jego zakamarków). Potem montaż z wykorzystaniem przenośników oraz mnóstwem urządzeń montażowych, niekiedy niezwykle skomplikowanych, jak np. manipulatory do montażu szyb, deski rozdzielczej, czy siedzeń. Wreszcie – stanowiska kontrolne i sprawdzające. A wszystko to odbywa się w trakcie około jednej minuty. Wiele z tych urządzeń omówiliśmy we wcześniejszych numerach naszego czasopisma.

 

cały artykuł dostępny jest w wydaniu 6 (141) czerwiec 2019