Niedoceniany silnik Stirlinga - Projektowanie i Konstrukcje Inżynierskie

 

Wszędzie tam,

gdzie powstają

nowe konstrukcje

Listopad
Czerwiec
Marzec
Grudzień
Grudzień
Maj
Październik
Lipiec/sierpień
Kwiecień
Styczeń/luty
Czerwiec
Styczeń/luty
Listopad
Grudzień
Kwiecień
Lipiec/sierpień
Marzec
Wrzesień
Grudzień
Maj

Niedoceniany silnik Stirlinga


Made in Poland
Ostatnio XIX wieczna idea odżyła w Polsce. Krzysztof Nikoluk i Zygmunt Wolski opatentowali płaski silnik Stirlinga z gazowym medium roboczym. Schemat_silnika-A.-Wasowskiego_sSchemat działania silnika A. WąsowskiegoSilnik ma odzyskiwać ciepło odpadowe np. z chłodzenia pary w elektrowniach. Olsztyńscy wynalazcy uniknęli podstawowych wad tradycyjnego rozwiązania, takich jak wysoki koszt wytworzenia i problemy z uszczelnieniem. Silnik Nikoluka–Wolskiego wykorzystuje znacznie niższe różnice temperatur i wartości ciśnień. Pozostaje jednak silnikiem wykorzystującym posuwisto-zwrotne ruchy tłoków. Niemal równolegle zupełnie rewolucyjną jednostkę tworzy, trapiony problemami finansowymi, Andrzej Wąsowski. Silnik Wąsowskiego posiada obrotowe tłoki, które precyzyjniej należałoby nazwać wypornikami. Dzięki temu jego konstrukcja jest znacznie prostsza od konstrukcji tradycyjnej. Dlatego też w przypadku produkcji przemysłowej koszt wytworzenia byłby znacznie niższy od silnika tłokowego. silnik-A.-WasowskiegoSilnik inż A. Wąsowskiego oraz jego elementyOczywiście uzyskanie odpowiedniej szczelności, będącej podstawą do uzyskania wymaganych ciśnień wymaga wysokiej precyzji wykonania. Niezwykle ważnym elementem silnika jest hydrauliczny mostek Gretza. Na razie jest zbyt wcześnie na ocenę urządzenia, ponieważ twórca kończy budowę prototypu. Postęp prac można obserwować na jego stronie internetowej. Jeżeli konstrukcja spełni założenia teoretyczne będzie to tani i niezwykle sprawny silnik dostarczający energii z marnowanego dotąd ciepła.
Andrzej Wąsowski jest automatykiem, stąd zapewne szerokie, niemal interdyscyplinarne podejście do zagadnienia z wykorzystaniem praw hydrauliki i elektryki. Wynalazca nie ukrywa zdziwienia, że nikt dotąd nie wpadł na tak, jego zdaniem, proste rozwiązanie.
Być może polskie odmiany silnika Stirlinga tchną nowe życie w patent brytyjskiego kaznodziei.

Ryszard Romanowski


Literatura:
Heinrich Karl: Stirlingmotor Antrieb der Zukunft? Motor-Jahr 75 Transpress VEB Verlag Berlin 1975
www.bdt.pl

artykuł pochodzi z wydania Lipiec/sierpień 7/8 (46/47) 2011

Najnowsze wydanie


280

Lipiec/sierpień 7/8 (82/83) 2014  
spis treści

Artykuł na życzenie

ed

Poniżej zamieszczamy fragmenty artykułów z najnowszego wydania, na które można głosować w naszej internetowej sondzie.
Artykuł, który zdobędzie największą ilość głosów zostanie opublikowany w całości.

Brough Superior; legenda powraca

Brough Superior; legenda powraca

Marka Brough Superior ciągle jest synonimem najwyższej jakości, stylu i doskonałych osiągów. Motocykle z jej logo są ozdobą najcenniejszych kolekcji. Jedną z największych sensacji ubiegłorocznych targów motocyklowych w Mediolanie była zapowiedź powrotu marki. Ryszard Romanowski Właściwie...

O projektowaniu aut od kuchni: Audi Q7

O projektowaniu aut od kuchni: Audi Q7

W roku 2000 zarząd Audi A.G. rozważał wprowadzenie na rynek dużych, siedmioosobowych SUV’ów. Koncepcja zakładała budowę dużego SUV’a na specjalnie w tym celu stworzonej własnej platformie. Pojazd miał być z założenia tańszy, nie tylko...

Stanisława Lisowskiego życie w terenie

Stanisława Lisowskiego życie w terenie

Stanisław Lisowski jest wielokrotnym mistrzem w rajdach samochodów terenowych. Wielu twierdzi, że to właśnie on w latach osiemdziesiątych wymyślił formułę tych rajdów. Niewielu zdaje sobie sprawę, że wiele lat wcześniej związany był...

Wyzwania technologiczne powstałe przy budowie korwety typu GAWRON

Wyzwania technologiczne powstałe przy budowie korwety typu GAWRON

Niniejszy tekst stanowi próbę opisania zagadnień technicznych, jakie pojawiły się w trakcie dotychczasowej realizacji budowy korwety wielozadaniowej typu GAWRON w latach 2001-2012, a od roku 2012 – okrętu patrolowego typu ŚLĄZAK. Budowa okrętu...

Symulacje numeryczne MES w projektowaniu hełmu strażackiego

Symulacje numeryczne MES w projektowaniu hełmu strażackiego

Uzyskanie konstrukcji hełmu strażackiego spełniającego wszystkie rygorystyczne wymagania dotyczące absorpcji energii oraz odporności na uderzenia udarowe wymaga sporego doświadczenia kadry inżynierskiej. Zwykle, wykorzystując tradycyjny proces projektowy wykonuje się kilka, kilkanaście...

Tworzenie złożeń i analiza kinematyczna w BricsCAD

Tworzenie złożeń i analiza kinematyczna w BricsCAD

Zastosowanie prostych i intuicyjnych mechanizmów wspomagających pracę konstruktora, posiadających jednak duże możliwości tworzenia złożeń, poważnie ogranicza lub nawet całkiem eliminuje ryzyko powstawania błędów od samego początku pracy. Krystian Binarski Pracę ze złożeniami można...

Definicja mechanizmu w CATIA V5

Definicja mechanizmu w CATIA V5

W rozmowach z konstruktorami (także na forach internetowych) bardzo często poruszany jest temat definicji mechanizmów w systemie CATIA V5. Wielu z tych, którzy tworzą swoje projekty w tym systemie i...

Jak diagnozować przyczyny błędów obróbki CNC detali? cz. 1

Jak diagnozować przyczyny błędów obróbki CNC detali? cz. 1

W mojej ponad 30-letniej praktyce badań dokładności i problemów z dokładnością obróbki na obrabiarkach często spotykałem się z pytaniami typu:– Dlaczego wychodzi mi dużo braków przy obróbce w ruchu interpolowanym, mimo sprawdzenia obrabiarki „laserem” i wprowadzeniu...

Zgrzewanie tarciowe FSW zamiast konwencjonalnych technologii łączenia Analiza zastosowania w cienkościennych metalowych strukturach lotniczych

Zgrzewanie tarciowe FSW zamiast konwencjonalnych technologii łączenia  Analiza zastosowania w cienkościennych metalowych strukturach lotniczych

Firmy z sektora lotniczego poszukują wciąż nowych rozwiązań, metod łączenia elementów struktur lotniczych i implementacji ich w procesie wytwarzania. Produkcja zaawansowanych metalowych konstrukcji lotniczych wymaga zastosowania i integracji wielu technik. Polski przemysł lotniczy wykorzystuje...