Niedoceniany silnik Stirlinga - Projektowanie i Konstrukcje Inżynierskie


Wszędzie tam,
gdzie powstają
nowe konstrukcje

Marzec
Lipiec/sierpień
Grudzień
Marzec
Listopad
Listopad
Styczeń/luty
Czerwiec
Czerwiec
Czerwiec
Październik
Maj
Grudzień
Listopad
Styczeń/luty
Czerwiec
Kwiecień
Maj
Styczeń/luty
Kwiecień

Niedoceniany silnik Stirlinga


Made in Poland
Ostatnio XIX wieczna idea odżyła w Polsce. Krzysztof Nikoluk i Zygmunt Wolski opatentowali płaski silnik Stirlinga z gazowym medium roboczym. Schemat_silnika-A.-Wasowskiego_sSchemat działania silnika A. WąsowskiegoSilnik ma odzyskiwać ciepło odpadowe np. z chłodzenia pary w elektrowniach. Olsztyńscy wynalazcy uniknęli podstawowych wad tradycyjnego rozwiązania, takich jak wysoki koszt wytworzenia i problemy z uszczelnieniem. Silnik Nikoluka–Wolskiego wykorzystuje znacznie niższe różnice temperatur i wartości ciśnień. Pozostaje jednak silnikiem wykorzystującym posuwisto-zwrotne ruchy tłoków. Niemal równolegle zupełnie rewolucyjną jednostkę tworzy, trapiony problemami finansowymi, Andrzej Wąsowski. Silnik Wąsowskiego posiada obrotowe tłoki, które precyzyjniej należałoby nazwać wypornikami. Dzięki temu jego konstrukcja jest znacznie prostsza od konstrukcji tradycyjnej. Dlatego też w przypadku produkcji przemysłowej koszt wytworzenia byłby znacznie niższy od silnika tłokowego. silnik-A.-WasowskiegoSilnik inż A. Wąsowskiego oraz jego elementyOczywiście uzyskanie odpowiedniej szczelności, będącej podstawą do uzyskania wymaganych ciśnień wymaga wysokiej precyzji wykonania. Niezwykle ważnym elementem silnika jest hydrauliczny mostek Gretza. Na razie jest zbyt wcześnie na ocenę urządzenia, ponieważ twórca kończy budowę prototypu. Postęp prac można obserwować na jego stronie internetowej. Jeżeli konstrukcja spełni założenia teoretyczne będzie to tani i niezwykle sprawny silnik dostarczający energii z marnowanego dotąd ciepła.
Andrzej Wąsowski jest automatykiem, stąd zapewne szerokie, niemal interdyscyplinarne podejście do zagadnienia z wykorzystaniem praw hydrauliki i elektryki. Wynalazca nie ukrywa zdziwienia, że nikt dotąd nie wpadł na tak, jego zdaniem, proste rozwiązanie.
Być może polskie odmiany silnika Stirlinga tchną nowe życie w patent brytyjskiego kaznodziei.

Ryszard Romanowski


Literatura:
Heinrich Karl: Stirlingmotor Antrieb der Zukunft? Motor-Jahr 75 Transpress VEB Verlag Berlin 1975
www.bdt.pl

artykuł pochodzi z wydania Lipiec/sierpień 7/8 (46/47) 2011

Najnowsze wydanie


280

Styczeń-luty 1/2 (88/89) 2015
spis treści

Artykuł na życzenie

Sonda

Poniżej zamieszczamy fragmenty artykułów z najnowszego wydania, na które można głosować w naszej internetowej sondzie.
Artykuł, który zdobędzie największą ilość głosów zostanie opublikowany w całości.

Gaz ziemny - paliwo przyszłości

Gaz ziemny - paliwo przyszłości

W technice motoryzacyjnej trwa „wyścig zbrojeń”. Z roku na rok powstaje coraz więcej nowych lub odkurzonych koncepcji napędu samochodów. Przyzwyczailiśmy się już do układów hybrydowych, coraz śmielej wkraczają silniki elektryczne i ogniwa paliwowe...

Koncepcja silników dwusuwowych nowej generacji; część 1. Jak dojrzewały pomysły.

Koncepcja silników dwusuwowych nowej generacji; część 1. Jak dojrzewały pomysły.

Jest rok 1970. Komuna w pełni. Nie ma internetu, Discovery, czy Galileo. Dostęp do nowinek technicznych tylko za pomocą Młodego Technika, szczątkowych audycji telewizyjnych lub prywatnymi kanałami. Naście lat na karku...

Obróbka wykończeniowa materiałów lekkich; część 3

Obróbka wykończeniowa materiałów lekkich; część 3

Materiały lekkie, takie jak stopy aluminium o gęstości ρ ≈ 2,7 g/cm3 (przedstawione w części I naszego cyklu), stopy magnezu o gęstości ρ ≈ 1,8 g/cm3 (omówione w części II), stopy tytanu o gęstości ρ ≈...

Ręczne skrobanie powierzchni stykowych obrabiarek

Ręczne skrobanie powierzchni stykowych obrabiarek

Ręczne skrobanie jest obróbką służącą wykończeniu powierzchni stykowych, do dziś stosowaną w przemyśle. Czy w obliczu tak ogromnego rozwoju technologii i nowoczesności wdrażanych rozwiązań ręczna obróbka może okazać się najlepsza? Co przemawia za...

Różne oblicza inżynierii odwrotnej

Różne oblicza inżynierii odwrotnej

W dobie coraz częściej wykorzystywanego wytwarzania metodą rapid prototyping/rapid forming, na większą uwagę zasługuje wykorzystywanie metody odtwarzania fizycznych części w środowisku CAD, czyli tzw. projektowanie odwrotne (reverse engineering). Zapewne przyczynia się do...

Ewolwentowa powierzchnia śrubowa; część 1

Ewolwentowa powierzchnia śrubowa; część 1

Spotkania z użytkownikami systemu CATIA, a także dyskusje prowadzone na forach internetowych są dla mnie zawsze inspirujące. Cykl artykułów, który niniejsza publikacja rozpoczyna, powstał niejako w odpowiedzi na pytanie zadane właśnie na forum...

Spawalność miedzi i jej stopów; część 2

Spawalność miedzi i jej stopów; część 2

Nasi dziadowie spawali miedź palnikiem acetylenowo-tlenowym z silnym podgrzewaniem, w specjalnie budowanych piecach. Nasi ojcowie zaczęli spawać miedź i jej stopy łukiem elektrycznym. W latach 80-tych XX wieku Polska stała się  potentatem w produkcji miedzi...

Endoskopowe badania silników wewnętrznego spalania

Endoskopowe badania silników wewnętrznego spalania

Konstruktorzy pierwszych silników spalinowych zapewne marzyli o tym, aby zajrzeć do wnętrza własnej konstrukcji podczas jej pracy. Znacznie ułatwiłoby to modernizację projektu poprzez wykrycie słabych punktów. Pozwoliłoby również wcześnie przewidzieć nadchodzącą...

Spawanie metodą TIG stopów aluminium o różnej zawartości Mg

Spawanie metodą TIG stopów aluminium o różnej zawartości Mg

Stopy aluminium to materiały szeroko stosowane w światowym przemyśle. Najważniejsze i najliczniejsze zastosowania znajdują w przemyśle lotniczym, motoryzacyjnym, budowlanym, elektrotechnice i transporcie, a trudnoodkształcalne stopy aluminium serii 5xxx stosowane są...