Wszędzie tam,
gdzie powstają
nowe konstrukcje

Czerwiec
Kwiecień
Lipiec/sierpień
Kwiecień
Kwiecień
Kwiecień
Marzec
Lipiec/sierpień
Listopad
Styczeń/luty
Styczeń/luty
Maj
Lipiec/sierpień
Marzec
Wrzesień
Listopad
Listopad
Czerwiec
Październik
Grudzień

Niedoceniany silnik Stirlinga


Made in Poland
Ostatnio XIX wieczna idea odżyła w Polsce. Krzysztof Nikoluk i Zygmunt Wolski opatentowali płaski silnik Stirlinga z gazowym medium roboczym. Schemat_silnika-A.-Wasowskiego_sSchemat działania silnika A. WąsowskiegoSilnik ma odzyskiwać ciepło odpadowe np. z chłodzenia pary w elektrowniach. Olsztyńscy wynalazcy uniknęli podstawowych wad tradycyjnego rozwiązania, takich jak wysoki koszt wytworzenia i problemy z uszczelnieniem. Silnik Nikoluka–Wolskiego wykorzystuje znacznie niższe różnice temperatur i wartości ciśnień. Pozostaje jednak silnikiem wykorzystującym posuwisto-zwrotne ruchy tłoków. Niemal równolegle zupełnie rewolucyjną jednostkę tworzy, trapiony problemami finansowymi, Andrzej Wąsowski. Silnik Wąsowskiego posiada obrotowe tłoki, które precyzyjniej należałoby nazwać wypornikami. Dzięki temu jego konstrukcja jest znacznie prostsza od konstrukcji tradycyjnej. Dlatego też w przypadku produkcji przemysłowej koszt wytworzenia byłby znacznie niższy od silnika tłokowego. silnik-A.-WasowskiegoSilnik inż A. Wąsowskiego oraz jego elementyOczywiście uzyskanie odpowiedniej szczelności, będącej podstawą do uzyskania wymaganych ciśnień wymaga wysokiej precyzji wykonania. Niezwykle ważnym elementem silnika jest hydrauliczny mostek Gretza. Na razie jest zbyt wcześnie na ocenę urządzenia, ponieważ twórca kończy budowę prototypu. Postęp prac można obserwować na jego stronie internetowej. Jeżeli konstrukcja spełni założenia teoretyczne będzie to tani i niezwykle sprawny silnik dostarczający energii z marnowanego dotąd ciepła.
Andrzej Wąsowski jest automatykiem, stąd zapewne szerokie, niemal interdyscyplinarne podejście do zagadnienia z wykorzystaniem praw hydrauliki i elektryki. Wynalazca nie ukrywa zdziwienia, że nikt dotąd nie wpadł na tak, jego zdaniem, proste rozwiązanie.
Być może polskie odmiany silnika Stirlinga tchną nowe życie w patent brytyjskiego kaznodziei.

Ryszard Romanowski


Literatura:
Heinrich Karl: Stirlingmotor Antrieb der Zukunft? Motor-Jahr 75 Transpress VEB Verlag Berlin 1975
www.bdt.pl

artykuł pochodzi z wydania Lipiec/sierpień 7/8 (46/47) 2011

Najnowsze wydanie


280

Kwiecień 4 (91) 2015
spis treści

Artykuł na życzenie

Sonda

Poniżej zamieszczamy fragmenty artykułów z najnowszego wydania, na które można głosować w naszej internetowej sondzie.
Artykuł, który zdobędzie największą ilość głosów zostanie opublikowany w całości.

Klasyczne motocykle wyścigowe; cz. 1

Klasyczne motocykle wyścigowe; cz. 1

Często nie zdajemy sobie sprawy jak na przestrzeni dziejów motocykle, budowane z myślą o sporcie, wpływały na rozwój techniki. A były to czasy...

Hamownia do testów elektrycznych pojazdów wyścigowych

Hamownia do testów elektrycznych pojazdów wyścigowych

Konstruowanie lekkich elektrycznych bolidów Silesian Greenpower nie sprowadza się jedynie do modelowania, przeprowadzania suchych obliczeń matematycznych i wykonania układu rzeczywistego. Każda...

Samochody i czołgi Waltera Christie

Samochody i czołgi Waltera Christie

Przedziwne układają się losy twórców niekonwencjonalnych maszyn. Często ich konstrukcje zostają zaprzepaszczone przez układy polityczne i biznesowe. Wspomina się trudny charakter...

Różne podejścia do wariantowości konstrukcji

Różne podejścia do wariantowości konstrukcji

Wiele konstrukcji powstających obecnie budowanych jest na zasadzie tworzenia różnych kombinacji czy wariantów wykonania poszczególnych detali lub podzespołów. Projektowanie produktów...

Zegar na wieży Zamku Królewskiego w Warszawie; cz. 2 Konstrukcja

Zegar na wieży Zamku Królewskiego w Warszawie; cz. 2  Konstrukcja

Pierwsze mechaniczne zegary wieżowe pojawiały się na budynkach kościołów i najbardziej okazałych gmachach miejskich od końca XIII wieku. Te pionierskie „zegary...

Ewolwentowa powierzchnia śrubowa; część 3

Ewolwentowa powierzchnia śrubowa; część 3

Kompletna definicja powierzchni bocznej zęba ślimaka ewolwentowego w systemie CATIA V5, czyli taka, która jest oparta na kilku zwojach krzywej śrubowej...

Analiza numeryczna współpracy kół w pompie zębatej o zazębieniu zewnętrznym

Analiza numeryczna współpracy kół w pompie zębatej o zazębieniu zewnętrznym

Pompy, będące obecnie jednymi z najbardziej rozpowszechnionych maszyn roboczych, znajdują zastosowanie we wszystkich dziedzinach techniki i przemysłu. Spośród wielu rodzajów pomp hydraulicznych...

Niezwykłe zastosowania silników turbinowych

Niezwykłe  zastosowania  silników  turbinowych

O firmie Marine Turbo Technologies (MTT) zrobiło się głośno w pierwszej dekadzie tego wieku, gdy zaprezentowała motocykl napędzany turbiną Rolls Royce Allison...

Stanowisko do badania kół zębatych stożkowych

Stanowisko do badania kół zębatych stożkowych

W Zakładzie Tribologii Instytutu Technologii Eksploatacji – Państwowego Instytutu Badawczego w Radomiu postanowiono opracować urządzenie do badania tarcia i zużycia kół zębatych stożkowych...