15 października 2024
Konstrukcje Inzynierski adsk day 2024 850 x 175 px 1


Na odbywających się w pierwszych dniach kwietnia targach AERO w Friedrichshafen tradycyjnie dużą uwagą zwiedzających cieszą się ultralekkie samoloty i śmigłowce. Wśród tych ostatnich ciekawie prezentują się dwie konstrukcje, z Belgii i Francji.

easy flyer
H3 EasyFlyer Sport

Belgijska spółka Dynali zaprezentowała dwuosobowy śmigłowiec ultralekki H3 EasyFlyer Sport. Konstruktorom firmy przyświecała idea rozpowszechnienia śmigłowców jako środka transportu indywidualnego.
EasyFlyer Sport jest certyfikowany według europejskich przepisów dla śmigłowców ultralekkich o masie startowej do 450 kg. Jego osiągi pozwalają jednak na loty przy masie 600 kg, zgodnie z wymaganiami FAA. Trwa właśnie proces certyfikacji śmigłowca w kategorii LSA.
Napęd EasyFlyera stanowi silnik Rotax 912ULS-1 o mocy 100 KM lub 914 UL o mocy 115 KM. Masa własna śmigłowca wynosi 280 kg.
Nazwa w pełni pokrywa się z walorami użytkowymi śmigłowca. Jest on nie tylko łatwy w pilotażu, ale także prosty w obsłudze, dzięki mało skomplikowanej konstrukcji. Co ciekawe, konstrukcyjnie układ transmisji napędu wraz z przekładnią główną zostały zbudowane tak, aby przenosić moc 250 KM. Choć twórcy H3 nie wspominają o tym, tak przewymiarowany układ transmisji sugeruje, że myślą oni o znacznie mocniejszej wersji.
EasyFlyer ma obszerną kabinę, jej szerokość wynosi 1,3 m. Śmigłowiec rozwija prędkość 140 km/h (maksymalna dopuszczalna prędkość wynosi 155 km/h) i dysponuje zasięgiem 450 km. Pułap praktyczny to 3000 m.
Cena H3 napędzanego Rotaxem 912 UL z podstawowym wyposażeniem wynosi 110 tys. euro. Dostawa może nastąpić już po trzech miesiącach od złożenia zamówienia.
Z kolei HTC 130 to konstrukcja opracowana przez dwie francuskie spółki – Heli Tech i MC Aeronautique. Śmigłowiec przykuwa uwagę nieco toporną sylwetką, ale także ciekawymi rozwiązaniami technicznymi.
Napęd francuskiego wiropłata stanowi dwusuwowy silnik HT 422i o mocy 135 KM, z dwoma wałami korbowymi pracującymi niezależnie. Rozwiązanie takie pozwala zwiększyć niezawodność jednostki napędowej. W razie awarii jednej z sekcji silnika, druga zapewnia moc niezbędną do kontynuowania lotu.
Drugą opcją napędu jest silnik HT 222i, również dwusuwowy, także o mocy 135 KM. Jest on wyposażony w podwójny układ wtrysku paliwa. Jego zaletą są bardzo niskie koszty obsługi technicznej.
Jak podkreśla producent, w układzie przeniesienia napędu zastosowano jedynie połączenia mechaniczne rezygnując z popularnych w tej klasie śmigłowców przekładni pasowych, co również obniża koszty obsługi technicznej.
Ciekawym rozwiązaniem jest także zastosowanie spadochronowego systemu ratunkowego. Na szczycie wału wirnika nośnego znajduje się zasobnik z odpalanym pirotechnicznie spadochronem, który zapewnia bezpieczny powrót na ziemię nawet po tym, gdy załoga całkowicie utraci panowanie nad śmigłowcem.
Śmigłowiec ma dwułopatowy wirnik nośny o średnicy 6,8 m, z łopatami wykonanymi ze stopów aluminium. W opracowaniu jest wirnik z łopatami kompozytowymi zbrojonymi włóknem węglowym.
Masa własna śmigłowca wynosi 280 kg, a maksymalna masa startowa 450 kg. Maksymalna prędkość przelotowa to 160 km/h.

www.altair.com.pl
www.dynali.com