20 kwietnia 2024


Tradycyjna linia produkcyjna ewoluuje i powoli przechodzi do historii. We współczesnych fabrykach samochodów w jednym procesie powstawać może kilka modeli samochodów, a pracowników wspomagają coraz bardziej wyrafinowane roboty.

Jednym z nich jest KLARA (Klebstoffapplikation mit Roboter Assistenz) pracująca na linii końcowego montażu w zakładach grupy VW w Ingolstadt. Ten lekki robot (MRK) nie wymaga barier ochronnych i można go szybko zainstalować. Jest to szczególna zaleta w  obecnej sytuacji, gdy fabryki starają się tak zorganizować produkcję, aby jak najszybciej można było wprowadzić kolejny model.
KLARA zajmuje się nakładaniem materiału klejącego na długości dochodzącej do 5 m. Robot rozpoznaje jeden z dwóch modeli samochodów i przykleja dach wykonany z polimerów wzmacnianych włóknem węglowym. Człowiek – pracownik zdejmuje część ze stojaka i przechyla ją, inicjując proces. Wtedy zaczyna działać robot, który nakłada klej w sposób wymagany dla określonego modelu samochodu. Robot potrafi zasygnalizować potencjalne niebezpieczeństwa czerwonym sygnałem świetlnym. Zakończenie procesu również wywołuje sygnał świetlny o innej barwie. W każdej chwili człowiek może zatrzymać robota.

www.audi-press-bank.pl