Od lat trwają prace nad zbudowaniem silnika pracującego na granicy spalania stukowego, kiedy jednostka jest najefektywniejsza, chociaż niestety znacznie wówczas spada jej trwałość. Problem rozwiązali Japończycy.
Mazda zaprezentowała pierwszy na świecie silnik benzynowy o zapłonie samoczynnym. Łączy on zalety diesli i silników benzynowych. Jednostka wykorzystuje technologię spalania jednorodnej mieszanki HCCI (homogeneus charge compression). W silniku Skyactiv-X mieszanka jest tak uboga, że trudno ją zapalić przy pomocy iskry. Następuje samoczynny zapłon. W silniku są świece zapłonowe, które wykorzystuje się przy największych obciążeniach i przy niskiej temperaturze jednostki. Według danych producenta zużycie paliwa spadnie o 30%. Dzięki zastosowaniu sprężarki mechanicznej moment obrotowy wzrośnie od 10 do 30%. Punktem odniesienia są dotychczas produkowane silniki Skyactiv. Mazda zapowiada wprowadzenie Skyactiv-X w przyszłym roku.