30 września 2022


Amir Khajepour z kanadyjskiego uniwersytetu Waterloo zaprezentował nowe rozwiązanie rozrządu silników czterosuwowych, nie ujawniając na razie szczegółów technicznych.

amir valve

Prace nad nowym rozrządem trwały od lat. W 2008 roku Khajepour opublikował rysunki silnika, którego zawory napędzane są siłownikami pneumatycznymi, bez krzywek i sprężyn – zbliżone do rozwiązań stosowanych w silnikach wyczynowych np. w DTM, tyle że umożliwiające znacznie większy zakres zmian faz rozrządu. Obecnie zastosowano układy hydrauliczne. Jak mówi twórca rozwiązania, zawory sterowane są poprzez hydrauliczne cylindry i zawory obrotowe. Dzięki temu można dowolnie konfigurować fazy rozrządu w zależności od obciążenia i obrotów. Nowy hydrauliczny układ rozrządu jest tani w produkcji i ma zapewnić co najmniej 10-procentowy wzrost wydajności silników.

waterloo.ca