Volvo Trucks zaprezentowało swój pierwszy całkowicie elektryczny samochód ciężarowy przeznaczony do użytku komercyjnego – Volvo FL Electric. Produkcja i sprzedaż pojazdu ma rozpocząć się w Europie w 2019 r. Samochód jest przystosowany m.in. do dostaw towarów i wywozu odpadów w obrębie miast.
Pojazd ma przyczynić się do redukcji poziomu zanieczyszczeń oraz hałasu w zatłoczonych metropoliach. Samochód będzie w stanie poruszać się w strefach czystego transportu, a dzięki cichej pracy układu napędowego stanie się idealnym narzędziem do realizacji dostaw w porze nocnej.
Siostrzana spółka – Vovo Buses – ma bogate doświadczenie w zakresie pojazdów zelektryfikowanych. Od 2010 r. przedsiębiorstwo sprzedało ponad 4 000 autobusów z napędem elektrycznym. Volvo informuje, że technologia zastosowana w FL Electric została już gruntownie sprawdzona i przetestowana. Maksymalna masa pojazdu wyniesie 16 ton. Za napęd będzie odpowiadał silnik elektryczny o mocy maksymalnej 252 KM (185 kW) i maksymalnym momencie obrotowym 425 Nm. Samochód zostanie wyposażony w baterie litowo-jonowe o pojemności od 100 do 300 kWh. Zasięg maksymalny elektrycznej ciężarówki oszacowano na 300 km – wartość ta dotyczy wersji wyposażonej w pakiet akumulatorów o największej pojemności.
Pojazd będzie kompatybilny zarówno z ładowarkami AC o mocy 22 kW, jak i urządzeniami DC o mocy do 150 kW. W przypadku odmiany z bateriami o pojemności 300 kWh ładowanie AC zajmie 10 godzin, zaś DC – od jednej do dwóch godzin.
Firmy z sektora motoryzacyjnego coraz intensywniej inwestują w zeroemisyjne pojazdy ciężarowe. Na rynku jest już dostępna całkowicie elektryczna ciężarówka Daimlera – Fuso eCanter, a wkrótce na drogi trafią użytkowe EV takich producentów jak np. Tesla czy Renault Trucks.