15 października 2024
Konstrukcje Inzynierski adsk day 2024 850 x 175 px 1


Czwartego kwietnia w Wiedniu odbyła się europejska premiera autonomicznej taksówki chińskiej konstrukcji EHang 216 AAV. Statek powietrzny, ważący zaledwie 340 kg, o napędzie elektrycznym, z szesnastoma wirnikami, odbył demonstracyjny lot dookoła stadionu Generali Arena w Wiedniu.

urbanairmobility2

Jak wyjaśnia Derrick Xiong, współzałożyciel przedsiębiorstwa Ehang, specjalizującego się w produkcji bezzałogowców – mieszczący dwóch pasażerów EHang 216 to już wypróbowana konstrukcja, gotowa do produkcji seryjnej. Według producenta osiąga prędkość maksymalną 150 km/h i może przebywać w powietrzu przez pół godziny, pokonując odległości nawet do 50-70 km, w zależności od obciążenia.
Maszyna uzyskuje wymagane certyfikaty i w zasadzie jedyną przeszkodą na drodze do wdrożenia na rynek jest brak odpowiednich regulacji, normujących funkcjonowanie usług przelotów powietrznymi taksówkami. Nie powstrzymuje to zdeterminowanych klientów, którzy zdążyli już złożyć zamówienia opiewające na tysiące egzemplarzy EHang 216, który kosztuje ok. 300 tys. euro. Co więcej, o taksówkach powietrznych mówi się poważnie właśnie w Austrii, co przyznał także Norbert Hofer, austriacki minister transportu, innowacji i technologii. Całkiem możliwe jest więc, że w najbliższych latach na niebie nad europejskimi miastami pojawią się tego typu pojazdy latające.

ehang.com
reuters.com