19 kwietnia 2024


Na Narodowym Badawczym Uniwersytecie Technicznym „MISiS” w Moskwie i Państwowym Morskim Uniwersytecie Technicznym w Petersburgu trwają prace rozwojowe nad doskonaleniem technologii produkcyjnej rodzimej konstrukcji silników lotniczych typu PD-14, przeznaczonych dla samolotu pasażerskiego MS-21. W ramach projektu badawczego poświęconego możliwościom wytwarzania przyrostowego komponentów napędów lotniczych, inżynierowie zbudowali stanowisko LMD (Laser Metal Deposition), wykorzystujące autorskie rozwiązania technologiczne, m.in. horyzontalną wiązkę laserową czy dynamiczne podłoże.

additive lmd

Na tak skonfigurowanym stanowisku powstał pierścień komory spalania według projektu silnika PD-14. Element o średnicy niemal dwóch metrów wykonano ze stopu tytanu. Proces wytwarzania przyrostowego trwał 130 godzin i zastąpił kilka różnych procesów konwencjonalnych, używanych do produkcji tego typu komponentów, takich jak odlewanie, kucie, walcowanie i obróbka wykończająca. Zastosowanie techniki LMD pozwoliło wykonać element szybciej, z mniejszymi stratami materiałowymi, a więc w konsekwencji także taniej. Wytworzony przyrostowo pierścień komory spalania ma przy tym lepsze właściwości od analogicznych elementów odlewanych. Zostanie wykorzystany do testów silnika PD-14, który ma trafić do produkcji seryjnej w przyszłym roku.

naukatehnika.com