27 września 2022


Naukowcy z Fraunhofer IWS, we współpracy z koncernem lotniczym Airbus i Uniwersytetem Technicznym w Dreźnie, opracowali metodę DLIP (Direct Laser Interference Patterning), umożliwiającą utworzenie mikrometrycznej warstwy na powierzchniach aerodynamicznych statków powietrznych czy turbin wiatrowych, która utrudnia osadzanie się lodu i ułatwia działanie systemów przeciwoblodzeniowych.

powłoka przeciwoblodzeniowa

Lód, osadzający się na powierzchniach sterowych i skrzydłach samolotów, zwiększa opór aerodynamiczny, a co za tym idzie – także zużycie paliwa, zmniejsza siłę nośną i zakłóca opływ powietrza, powodując zagrożenie dla bezpieczeństwa statków powietrznych. Dlatego samoloty wymagają specjalnych zabiegów obsługi naziemnej, polegających na opryskiwaniu specjalnymi odczynnikami chemicznymi, które jednak nie są ani tanie, ani ekologiczne. W locie osadzaniu się lodu zapobiega funkcjonowanie systemów przeciwoblodzeniowych, podgrzewających newralgiczne powierzchnie, co również zwiększa zużycie paliwa.

Proponowana metoda DLIP wykorzystuje lasery pulsacyjne do wytwarzania wielopoziomowej mikrostruktury ochronnej, która zmniejsza przyczepność lodu poprzez redukcję punktów adhezji. Tym sposobem, z jednej strony lód gromadzi się trudniej, a z drugiej strony szybko odpada pod własnym ciężarem. Zastosowanie tego typu warstw ochronnych pozwala także na uzyskanie szybszych efektów przy redukcji zużycia energii przez systemy podgrzewające o 20%. Skuteczność metody potwierdziły badania w tunelu aerodynamicznym.

iws.fraunhofer.de