30 września 2022


Założona w 1996 roku firma Polestar zajmowała się przygotowywaniem samochodów Volvo do wyścigów. W 2015 r. została wykupiona przez Volvo, aby budować i firmować swoją marką samochody elektryczne. Szef firmy Christian Dahl nie porzucił wyścigów, zakładając Cyan Racing. Przy okazji zrealizował swój plan budowy „kapsuły czasu”, czyli współczesnej wersji legendarnego Volvo P1800.

P1800cyan 4

Prace rozpoczęto od poszukiwania i eliminowania słabych punktów dawnej konstrukcji m.in. za pomocą cyfrowej triangulacji. Zastosowano stal o wysokiej wytrzymałości i korpus z kompozytu węglowego. Elementy konstrukcyjne łączono technologią klejenia. W efekcie osiągnięto masę samochodu nie przekraczającą 1000 kg. Jak na team wyścigowy przystało, do napędu użyto silnika z wyścigowego Volvo 560 TC1, o mocy 460 KM i momencie obrotowym 455 Nm, bazującym na jednostce VEA. Jak mówi Christian Dahl, samochód nie ma nic wspólnego z koncernem Volvo, oprócz prawa używania znaków fabrycznych dawnego modelu. Nie znana jest również liczba egzemplarzy Volvo Cyan.

www.cyanracing.com