19 kwietnia 2024


McLaren MP4/1 z 1981 roku był pierwszym bolidem F-1 zbudowanym w oparciu o monocoque wykonany z kompozytu węglowego. Od tamtego czasu kompozyty zbrojone włóknami węglowymi stopniowo stały się podstawowym materiałem konstrukcyjnym samochodów wyścigowych. Obecnie stanowią ok. 70% masy bolidów F-1.

Biokompozyty F1
Fotele kierowcy bolidu F1 wykonane z kompozytów zbrojonych włóknami węglowymi (po lewej) i lnianymi (po prawej)

W dzisiejszych czasach, w dobie niepewności ekonomicznej i rosnących wymagań w zakresie ochrony środowiska, McLaren bierze pod uwagę możliwość zastosowania włókien naturalnych, jako tańszej i bardziej przyjaznej środowisku naturalnemu alternatywy dla włókien węglowych. W tym celu nawiązał współpracę ze szwajcarską firmą Bcomp, specjalizującą się w dostarczaniu rozwiązań w dziedzinie biokompozytów dla różnych gałęzi przemysłu, od producentów przedmiotów codziennego użytku, sprzętu sportowego, przez stocznie jachtowe, po sporty motorowe i sektor kosmiczny.
W rezultacie powstał demonstrator technologii kompozytów wzmocnionych włóknami naturalnymi dla zastosowań w warunkach wyczynowych. Jest to fotel kierowcy bolidu, opracowany na zasadzie inżynierii odwrotnej w oparciu o dotychczasową konstrukcję, z uwzględnieniem specyfiki włókien lnianych, którymi wzmocniono jego szkielet. Opracowana przez Bcomp struktura zbrojenia była inspirowana budową liści, z charakterystycznymi żyłkami od spodu.

powerRibs
Detal ukazujący strukturę zbrojenia w technologii powerRibs

Ich rolę pełnią tu sploty włókien wykonane w technologii powerRibs, tworząc trójwymiarową strukturę sieciową po zewnętrznej stronie standardowego zbrojenia włóknami ampliTex. Tak zbudowany fotel nie tylko nie ustępuje swojemu karbonowemu pierwowzorowi pod względem wytrzymałości, ale pięciokrotnie lepiej tłumi wibracje i jest przy tym 30% tańszy. Już niedługo może to mieć istotne znaczenie, gdyż od 2021 regulamin Formuły 1 nakłada na rywalizujące zespoły nowe regulacje finansowe, ograniczające roczną wartość budżetu konstrukcyjnego do 145 mln dolarów na rok 2021. Następnie przewidziane są kolejne ograniczenia. Być może przyczyni się to do wzrostu zainteresowania biokompozytami także w innych zespołach Formuły 1. Jako że sporty motorowe, a zawłaszcza Formuła 1, są kuźnią rozwiązań technicznych, które następnie trafiają do pojazdów seryjnych, może stanowić to ważny przyczynek do popularyzacji technologii biokompozytów.

bcomp.ch
mclaren.com