29 września 2022

 

AB6 JetQuad

Opracowany przez przedsiębiorstwo FusionFlight z Teksasu dron AB6 powstał na bazie wcześniejszego wariantu rozwojowego AB5 i został wyposażony w udoskonalone podzespoły, takie jak układ elektryczny, paliwowy, system wektorowania ciągu czy rama, chroniąca silniki.

JetQuad ma wymiary 120x93x40 cm i waży ok. 20 kg + kolejne 20 kg paliwa. Startuje i ląduje pionowo, z dyszami wylotowymi skierowanymi pionowo do dołu. Obrót dyszy pozwala na przejście do fazy lotu poziomego. Wektorowanie ciągu służy także do sterowania.

Napędzany jest czterema mini-turbinami, pracującymi na paliwie lotniczym jet-A, kerozynie lub ropie naftowej. Silniki generują łącznie 0,7 kN ciągu, co ma pozwolić na rozwijanie prędkości 400 km/h i zapewnić zasięg do 50 km i udźwig 18 kg. Zbiornik paliwa o pojemności 20 litrów ma zapewnić czas lotu z maksymalną prędkością do 15 minut lub 25 minut w zawisie – przy pełnym obciążeniu. Redukcja ładunku ma znacznie poprawić powyższe rezultaty. Dalsze zwiększenie osiągów będzie można osiągnąć dzięki zastosowaniu pakietu aerodynamicznego. Z symulacji wynika, że ma być wówczas możliwe przekroczenie prędkości 600 km/h.

Względem konwencjonalnych dronów wielowirnikowych JetQuad wyróżnia się nie tylko osiągami. Brak wirujących śmigieł czyni go bezpieczniejszym i bardziej odpornym na warunki atmosferyczne, np. oblodzenie. AB6 ma móc wznosić się na wysokość nawet 11 km.

Obecnie prototypowy AB6 przechodzi badania certyfikacyjne. W przyszłym roku pierwsze egzemplarze produkcyjne mają trafić do nabywców. FusionFlight ma w planach opracowanie całej gamy aparatów powietrznych z napędem odrzutowym, w tym także załogowych. Firma oferuje także miniaturowe generatory prądu, również oparte na mini-turbinach.

fusionflight.com