18 stycznia 2022

 

News 8 Atea scaled

Założona w 2018 r. w Tuluzie przez twórców znanego elektrycznego samolotu E-Fan firma Ascendance zaprezentowała projekt samolotu pionowego startu i lądowania (VTOL) o napędzie hybrydowym i strukturze modułowej. Samolot o ośmiu wirnikach umieszczonych w stałych skrzydłach ma dwa oddzielne systemy napędowe. Jeden z nich służy do lotu pionowego, a drugi do poziomego.

atea 1

Opatentowany układ hybrydowy może być zasilany ekologicznym paliwem lotniczym, wodorem lub ogniwami paliwowymi. Zależy to od tego, jaki sposób zasilania upowszechni się w lotnictwie. Przewidziano szybką transformację napędu. Hałas powodowany przez wirniki ma być co najmniej cztery razy mniejszy niż w przypadku śmigłowca. Nie naruszy norm hałasu ustalonych dla miast. Zapowiadany zasięg samolotu to ponad 400 km lub dwie godziny lotu. Efektowny projekt podkreśla przeźroczysta kabina typu skyview.

Doświadczeni konstruktorzy, wywodzący się m.in. z firm Safran i Dassault, od początku prac projektowych posługiwali się obowiązującymi w lotnictwie regulaminami np. ACEA. Ma to ograniczyć problemy z certyfikacją. Samolot ma powstawać zarówno w wersji pasażerskiej, jak i transportowej, ratowniczej i patrolowej. Pierwsze loty zapowiedziano na 2024 rok. Produkcja seryjna ma ruszyć w roku 2025.

ascendance-ft.com