19 kwietnia 2024

 

SUS1 Chrome

Stilride SUS1, czyli Sport Utility Scooter One, to elektryczny skuter o nowatorskiej konstrukcji. W odróżnieniu od typowych skuterów, zbudowanych z metalowej ramy obudowanej plastikiem, konstrukcja SUS1 opiera się na samonośnym nadwoziu, zbudowanym ze stali nierdzewnej w ramach innowacyjnego procesu zaginania blach wzdłuż krawędzi, w sposób budzący skojarzenia z origami. Złożone z giętych blach nadwozie jest nie tylko wytrzymałe, ale dzięki artystycznej kompozycji powierzchni wklęsłych i wypukłych, również bardzo efektownie wygląda.

Stilfold, bo tak nazywa się autorska technika opracowana przez twórców Stilride, to połączenie w jednym procesie produkcyjnym rzemiosła artystycznego i metaloplastyki z przemysłową obróbką metalu i możliwościami technologicznymi robotów przemysłowych. W odróżnieniu od konwencjonalnych technologii wykorzystywanych do budowy nadwozi, metoda Stilfold pozwala na uzyskanie struktur metalowych lżejszych o 40%, złożonych z trzykrotnie mniejszej liczby elementów, przy jednoczesnej redukcji kosztów materiałowych o 20% i kosztów pracy o 25%.

stilfold
Etapy wytwarzania konstrukcji blaszanych metodą Stilfold

Model biznesowy opracowany przez Stilride zakłada decentralizację produkcji skutera. W głównych zakładach przygotowywane będą blachy, które pakowane na płasko będą rozsyłane do kooperantów na terenie Europy. Skutery będą powstawać lokalnie na bazie umowy licencyjnej. Przy takiej organizacji produkcji jest nadzieja na obniżenie emisji CO2 o 50% w porównaniu do konwencjonalnych rozwiązań przemysłowych.

stilfold2
Praktycznie cała konstrukcja skutera Stilride wykrawana jest z arkuszy blachy, a następnie zaginana do żądanego kształtu i spawana w docelowej pozycji

SUS1, wyposażony w napęd elektryczny z litowo-jonowym akumulatorem 48 V i montowanym w piaście tylnego koła silnikiem o mocy 15 KM ma rozwijać prędkość powyżej 100 km/h i dysponować zasięgiem ponad 120 km. Oprócz niepowtarzalnego, futurystycznego wyglądu ma zapewniać użytkownikom wyższy poziom komfortu jazdy, dzięki zastosowaniu kół o średnicy 13 cali i zawieszenia jak w motocyklach, z widelcem przednim i amortyzatorem typu monotube z tyłu.

stilride

Pomysłodawcą skutera SUS1 i leżącej u podstaw jego konstrukcji techniki Stilfold jest szwedzki designer Tue Beijer, który w 2019 roku przedstawił swoją koncepcję Jonasowi Nyvangowi na kartce papieru. Następnie powstała kartonowa makieta a obaj panowie założyli firmę Stilride. Obecnie firma pracuje nad uruchomieniem produkcji seryjnej, a prawie 100 tys. klientów już czeka na zamówione skutery. Pierwsze egzemplarze mają trafić do odbiorców jesienią tego roku.

stilride.com