2 grudnia 2022

 

hydropłat rozkład sił

Coraz szerzej postępująca elektryfikacja jednostek morskich, szczególnie promów kursujących na coraz dłuższych dystansach, zwróciła uwagę szwedzkich naukowców. Laura Giovannetti, badaczka i uczestniczka żeglarskiego Pucharu Ameryki, we współpracy z prof. hydrodynamiki Arashem Eslamdoostem zwróciła uwagę na to, że o ile od dawna jachty unoszą się na hydropłatach, to komercyjne jednostki dawno przestały rozwijać to rozwiązanie. Wspomniała też o 72-metrowym jachcie szybującym nad wodą w zatoce San Francisco w 2013 roku.

O ile w jachtach hydropłaty mają służyć głównie szybkości, to należałoby opracować takie, które działają przy stosunkowo niskich prędkościach komercyjnego statku. Możliwość ograniczenia oporów o około 80% znacznie zwiększyłaby efektywność napędu elektrycznego i hybrydowego oraz poziom bezpieczeństwa.

Na uniwersytecie Chalmers opracowano zupełnie nową metodę badania hydropłatów, którejcelem jest stworzenie kształtów unoszących jak największą masę przy jak najniższej prędkości. Po raz pierwszy na świecie wybudowano specjalny, przeznaczony wyłącznie do tych celów, tunel hydrodynamiczny, wyposażony w najnowocześniejsze urządzenia, takie jak np. ultraszybkie kamery. Być może dzięki tym pracom badawczym powstanie całkiem nowa generacja statków.

chalmers.se