Kompozyty w coraz większym stopniu opanowują technikę lotniczą i kosmiczną. Mają jednak swoje wady. Kompozyt epoksydowo węglowy narażony na promieniowanie w lotach stratosferycznych i kosmicznych kruszeje, występują również niepożądane zjawiska związane z elektrycznością statyczną. Obecnie najpowszechniejsząmetodą zabezpieczania są aluminiowe ekrany. Niestety nie są one stabilne termicznie, a ponadto powodują wzrost kosztów produkcji i masy kompozytowych elementów.
Naukowcy ze szwedzkiego Chalmers University of Technology zajęli się problemem, który jak dotąd był pomijany. Powstaje coraz więcej nowych statków powietrznych z napędem elektrycznym. O ile ich emisja spalin jest zerowa, to emisja hałasu bywa potężna. Jak stwierdził prof. Hua Dong Yao, specjalista od badań dynamiki płynów i technologii morskich, zastąpiono jedną szkodliwą emisję drugą.
Wady kompozytów, takie jak np. złe skręcenie włókien zbrojenia, rozwarstwienia itp. wpływają na ich wytrzymałość. Dotąd trudno było je wykryć w sposób nieniszczący, nawet posługując się ultrasonografią. Tymczasem tego typu wady mogą grozić bardzo poważnymi konsekwencjami, szczególnie gdy dotyczą elementów stosowanych w technice lotniczej. Zazwyczaj wadliwe części wykrywa się po już ich wyprodukowaniu i ulegają one wtedy złomowaniu, generując dodatkowe koszty.
Miękki pełzający robot z rozproszoną, programowalną aktywacją termiczną, poruszający się jak gąsienica, to proste urządzenie, które może mieć wiele różnych zastosowań, dzięki zdolności do poruszania się w bardzo ograniczonej przestrzeni.
Wraz z silną presją na elektryfikację pojazdów i statków powietrznych obserwujemy rosnące zapotrzebowanie na innowacje w dziedzinie budowy kondensatorów, wykorzystywanych do krótkotrwałego dostarczania mocy szczytowej w elektrycznych układach napędowych. Naukowcy z Lawrence Berkeley National Laboratory opracowali nowej generacji kondensator, zdolny obsługiwać rekordowe ilości energii elektrycznej i wytrzymywać wysoką temperaturę.
Specjalistyczny portal inżynierski dla osób zaangażowanych w tworzenie produktów – maszyn, urządzeń, mechanizmów, podzespołów, części, elementów itd. – od koncepcji do ostatecznego wykonania.