24 czerwca 2024

 

Nowy akumulator litowo jonowy

Wiele laboratoriów na świecie pracuje nad usprawnieniem akumulatorów litowo-jonowych. Newralgicznym punktem jest w nich konstrukcja elektrod. Dotychczas produkowane na wielką skalę akumulatory są szczególnie uciążliwe w przypadku samochodów elektrycznych, przede wszystkim pod względem długiego czasu ładowania.

 

hyundai kia shape memory alloy integrated snow chain

Hyundai Motor Company i Kia Corporation zaprezentowały nową technologię opon zintegrowanych z łańcuchami śniegowymi, która ułatwia zachowanie bezpieczeństwa w zimowych warunkach jazdy. Koła zintegrowane z łańcuchami śniegowymi wykorzystują moduły ze specjalnego stopu z pamięcią kształtu, umieszczone wewnątrz koła i opony. Po otrzymaniu impulsu elektrycznego moduły te wysuwają się, pełniąc rolę „łańcucha śniegowego”.

 

Akustyczna detekcja defektów w laserowym druku metali

Laserowe wytwarzanie przyrostowe z proszków metali staje się nieodzowne nie tylko w prototypowaniu, lecz również w przemyśle samochodowym, lotniczym, kosmicznym i w różnych innych rodzajach produkcji. Pozwala na względnie szybkie dostarczanie wydruków o nawet bardzo skomplikowanej geometrii. Niestety technologia ma swoje ograniczenia, z których głównym jest powstawanie podczas druku defektów, znacznie zmniejszających wytrzymałość mechaniczną części, często również szpecących ich wygląd. Monitorowanie druku przy pomocy termowizji i uczenia maszynowego nie zawsze przynosi oczekiwane efekty.

 

Zmęczenie materiału odpowiada za dużą część awarii maszyn i urządzeń wykonanych z metalu. Problem dotyczy także metalowych komponentów produkowanych metodami wytwarzania przyrostowego. Tymczasem naukowcy z uniwersytetów CityU w Hongkongu i Jiao Tong w Szanghaju opracowali technologię druku przestrzennego nowego stopu aluminium o niespotykanej wytrzymałości zmęczeniowej.

 

Roboty do inspekcji rur

Istnieje wiele metod inspekcji rurociągów. Szczególnie istotna jest możliwość szukania defektów materiałowych lub powstałych w trakcie montażu czy eksploatacji bez potrzeby unieruchamiania przepływu. Wiele kosztownych metod defektoskopii nie jest w 100% skutecznych i nie sprawdza się we wszystkich przypadkach.