13 maja 2021

 

światłowody z celulozy

Powszechnie stosowane włókna światłowodowe ze szkła krzemionkowego sprawiają wiele trudności, chociażby w przemyśle motoryzacyjnym. Ich krótkie odcinki używane do podświetlania np. tablic rozdzielczych są kruche, nierozciągliwe i mało elastyczne. Montaż na linii produkcyjnej też nie jest łatwy. Ponadto w produkcji tradycyjnych światłowodów używa się niebezpiecznych procesów chemicznych i bardzo wysokich temperatur.


Badania wytrzymałości elementów z tworzyw sztucznych, wykonywane w ekstremalnych temperaturach, stanowią ważny etap procesu badawczo-rozwojowego podczas opracowywania nowych rozwiązań materiałowych dla motoryzacji. Standardowo takie badania przeprowadzane są komorach termicznych, co zdaniem inżynierów z Fraunhofer LBF stanowi pewne ograniczenie.

Schnellzerreisser


Ekrany dotykowe spotykane są w wielu urządzeniach, poczynając od smartfonów, na kokpitach samolotów kończąc. W przypadku ich uszkodzenia koszty naprawy często przekraczają wartość samego urządzenia, a w wielu wypadkach awaria zagrozić może bezpieczeństwu ludzi lub drogich urządzeń technicznych.

samonaprawiajace ekrany


Jednym z problemów transportu lotniczego, zarówno w sferze cywilnej, jak i wojskowej, jest generowany przez statki powietrzne hałas.

News 1 Owl serrations min 1 thumb


Wiele urządzeń elektronicznych, a szczególnie urządzenia wykorzystywane przez centra danych, wymagają intensywnych układów chłodzenia. W USA ocenia się, że sumaryczna emisja ciepła przez centra danych jest wyższa nawet niż przemysłu lotniczego. Obecnie stosowane rury chłodzące zbudowane są z miedzi, aluminium i jego stopów. Mają one dużą gęstość i ograniczoną zdolność przewodzenia ciepła.

250497 web 1