6 grudnia 2021


Linie lotnicze Lufthansa wprowadziły w życie dwa projekty dotyczące diagnostyki i naprawy silników lotniczych. Uszkodzenia ich delikatnych części często uchodziły uwadze mechaników, a naprawy nie zawsze przynosiły oczekiwany efekt.

lufhansa 2014 Autoinspect sensor

Obecnie do diagnostyki wykorzystuje się opracowaną w projekcie Autoinspect interferencję światła białego. Urządzenia działają automatycznie dokładnie badając poszczególne elementy. Jeżeli w zautomatyzowanym procesie kontroli wykryje się pęknięcie, do akcji wkracza system technologiczny AutoRep. W jednym procesie działa robot frezujący i spawający przy pomocy lasera. System informatyczny automatycznie przekazuje dane o uszkodzeniu i sposobie jego naprawy producentowi silnika. Rozwiązanie opracowano przy współpracy m.in. z Instytutem Technologii Lotniczych Politechniki z Hamburga i Instytutem Techniki Laserowej Fraunhofera.

www.lufthansa-technic.com


W teorii metaliczny wodór znany jest od ponad stu lat i często bywa określany „świętym Graalem” fizyki wysokich ciśnień. Ale dopiero w styczniu tego roku udało się go otrzymać.

Naukowcy z Harvardu stosując ciśnienie 495 GPa, czyli wyższe niż panuje we wnętrzu ziemi, uzyskali próbkę metalicznego wodoru, pomiędzy powierzchniami wykonanymi z diamentu syntetycznego. Wszystko wskazuje na to, że materiał jest stabilny. Badania trwają. Metaliczny wodór może mieć ogromną ilość zastosowań. Materiał ten jest nadprzewodnikiem, działającym w temperaturze pokojowej i może diametralnie zmienić nasz system transportowy, jeżeli wykorzysta się go np. do lewitacji magnetycznej, budowy samochodów elektrycznych itp. Jeżeli opracowana zostanie możliwość jego konwersji do postaci gazowej, może stanowić doskonale źródło energii.

www.harvard.edu


W dniu 23 stycznia miała miejsce premiera najnowszej wersji oprogramowania ANSYS 18.0. Poniżej przedstawiamy krótki opis wybranych nowości systemu dotyczących produktów przepływowych.

ansys news
Przykład zastosowania techniki Overset mesh. Siatki poszczególnych elementów są wygenerowane niezależnie. Symulacja zawiera elementy ruchome, dzięki zastosowaniu nakładania się siatki nie jest konieczny tzw. remeshing.


Mały, lekki i płaski – właśnie takie cechy ma nowy miniaturowy stół liniowy drylin SLN-27 firmy igus. W połączeniu ze śrubami napędowymi dryspin, stoły liniowe pozwalają na niedrogie realizowanie zarówno prostych zadań transportowych, jak i bardzo szybkiego przestawiania czujników przy użyciu silnika krokowego lub DC.

igus news
Nowy miniaturowy napęd liniowy SLN-27 pozwala na szybkie transportowanie i pozycjonowanie, także w środowiskach, w których wymagana jest praca na sucho


Obecne technologie Stealth nie mogą sprawić, że obiekt będzie całkowicie niewidoczny dla systemów radarowych. Najnowsze konstrukcje radarów powodują, że dotychczasowa technologia staje się powoli bezużyteczna.

niewidzialny dla radarow

Na Uniwersytecie w Iowa otrzymano nowy materiał, który poparty działaniem fal elektromagnetycznych może zapewnić niewidzialność dla wszelkiego rodzaju istniejących obecnie systemów radarowych. W elastycznej powłoce rozmieszczono rzędy krążków z ciekłego metalu. Materiał jest cienki i elastyczny, co umożliwia pokrywanie nim całych samolotów, pojazdów lub okrętów. Bez użycia nadajnika fal elektromagnetycznych znacznie redukuje odbicie w bardzo szerokim zakresie częstotliwości radarowych.

www.iastate.edu