23 października 2021


Airlander 10 jest największym statkiem latającym na świecie. To prototyp, który miał wytyczyć nowe ścieżki rozwoju lotnictwa. 24 sierpnia br. uległ wypadkowi podczas lotu testowego.

sukcesy i porazki

Rozwijany przez Hybrid Air Vehicles Airlander 10 jest hybrydowym statkiem powietrznym, łączy bowiem cechy samolotu (ma skrzydła) i sterowca (ma komorę wypełnioną helem – lżejszym od powietrza i niepalnym). Napęd zapewniają cztery silniki wysokoprężne V8 o pojemności skokowej 4 l i mocy 325 KM każdy. Z kadłubem mierzącym 92 m, objętością 38 tys. m3 i ładownią mieszczącą 10 t jest prawdziwym olbrzymem. W założeniach, maszyna ma być zdolna przebywać w powietrzu przez pięć dni.
18 sierpnia Airlander 10 odbył dziewiczy lot, zakończony sukcesem. Podczas drugiego lotu, po spędzeniu stu minut w powietrzu, maszyna uległa wypadkowi podczas lądowania, uderzając nosem w ziemię. Ze względu na niską prędkość (ok. 40 km/h) mimo uszkodzenia kokpitu, załoga nie ucierpiała. Do zbadania wypadku powołana została komisja. Nie wiadomo jak dalej potoczą się losy olbrzyma, zwraca jednak uwagę fakt, że w podobnych warunkach normalny samolot niewątpliwie rozbiłby się.

hybridairvehicles.com


Ważący niemal 750 kilogramów, długi na ponad 5 metrów element, wykorzystywany do zabezpieczenia kompozytowej konstrukcji skrzydła samolotu podczas obróbki, został w całości wykonany w technologii druku 3D w Oak Ridge National Laboratory. Według certyfikatu wydanego przez Guinnessa, jest to największy jednolity wydruk 3D na świecie.

rekordowy wydruk 3d
Obraz z kamery termowizyjnej z procesu drukowania rekordowej części

Inżynierowie Boeinga współpracują z ekspertami ORNL w celu adaptacji technologii druku 3D w produkcji na masową skalę, co ma umożliwić redukcję wykorzystania energii, czasu produkcji, kosztów i potrzebnej pracy. Mike Matlack, inżynier badania i rozwoju materiałów, odpowiedzialny za wykorzystanie technologii przyrostowych w produkcji modelu 777X, zapewnia, iż wykonanie elementu tradycyjnymi metodami zajęłoby miesiące. Dzięki drukowi 3D udało się ograniczyć czas potrzebny na produkcję elementu do trzydziestu godzin.
Boeing wykorzystuje techniki wytwarzania przyrostowego już od 1997 roku. Na całym świecie latają cywilne i wojskowe maszyny tej firmy, zawierające 50 tysięcy części z druku 3D. Rozwój tej techniki w ostatnich latach pozwala na wytwarzanie także dużych i złożonych obiektów.

www.boeing.com


W nowo otwartym Forum Muzyki we Wrocławiu, w dniach 12-13 października br., odbędzie się kolejna edycja konferencji „Fabryka Przyszłości – w drodze do Przemysłu 4.0”

Przedmiotem debat i prezentacji konferencyjnych jest koncepcja fabryki przyszłości, która pozwala na szybką produkcję krótkich serii czy wręcz pojedynczych produktów, zgodnie z preferencjami zamawiającego, a ponadto: wymogi rynku pracy, kształcenie zawodowe oraz zagadnienia z obszaru zarządzania – produkcją, przedsiębiorstwem i danymi. Wśród zaplanowanych tematów znajdą się m.in.: Adaptive Manufacturing - innowacyjne technologie laserowe w spawalnictwie, Zaawansowane systemy monitorowania i zarządzania produkcją, Intralogistyka, współczesne systemy magazynowe, Modularność w budowie linii produkcyjnych, Integracja procesów w obrębie różnych firm – digitalizacja produktu, Sieciowe usługi druku 3D, Skuteczne zbieranie danych maszynowych, Kształcenie dla potrzeb przemysłu na przykładzie studiów dualnych, Zmiany w programach kształcenia zawodowego, Digital Twin – cyfrowy ekwiwalent fabryki i in.
Konferencja organizowania jest przez firmy: Lapp Group, Wago, Balluf i Fanuc.

przemysl40.pl


Materiały zawierające drobne naczynia włosowate mają szerokie zastosowanie w różnych dziedzinach techniki. Niestety, ich precyzyjne wykonanie było dotąd niemożliwe.

rurki w atomie

Laureat Nagrody Nobla, fizyk prof. Andre Geim, wspólnie z dr Radha Boya, zastosowali metodę odwrotną do otrzymywania grafenu. Na taśmie klejącej oderwanej od grafitu pozostaje grafen. Naukowcy oderwali grafen od taśmy i sprawdzili co zostało. Okazało się, że z ubytku kryształu grafenu powstał materiał pełen naczyń włosowatych. Co ciekawe, przez kanaliki te może przepływać woda tak intensywnie, jakby kanały były znacznie większe. Materiał powstały z ubytków innego materiału może mieć wymiary i kształt taki, jaki założy sobie jego twórca. Takie „ubytki” można uzyskiwać nie tylko z grafenu. Można uzyskiwać materiały, które przewodzą prąd lub nie, hydrofobowe lub hydrofilowe itd. Materiały można stosować do odsalania, separacji płynów, gazów itp.

www.manchester.ac.uk


Zmniejszenie współczynnika tarcia i znaczne zwiększenie odporności termicznej, oraz odporność zwykłych łożysk kulkowych na zjawiska korozyjne uzyskano powlekając kulki tlenkiem cynku ZnO.

Efekty działania struktury krystalicznej ZnO przetestowano na przenośnym generatorze prądu o mocy 8 kW, w którym prądnica napędzana jest silnikiem odrzutowym, czyli turbiną gazową. Ważące 40 kg urządzenie o łożyskach pokrytych tlenkami zmniejszyło zużycie paliwa o 1%. Podczas kilkusetgodzinnej pracy turbiny nie stwierdzono żadnych zmian korozyjnych w łożyskowaniu. Nie stwierdzono również żadnych ubytków przewidzianych przez producenta.

www.nims.go.jp