28 maja 2023

 

Oprogramowanie do optymalizacji druku 3D metodą LPBF
E. Okwudire et al., SmartScan: An intelligent scanning approach for uniform thermal distribution, reduced residual stresses and deformations in PBF additive manufacturing, Additive Manufacturing, Vol. 52, 2022, 102643

Na Uniwersytecie Michigan opracowano oprogramowanie optymalizujące ścieżki ruchu lasera, zapobiegające akumulacji ciepła i powstawaniu odkształceń w procesie druku przestrzennego w technologii laserowego przetopu sproszkowanych metali (Laser Powder Bed Fusion). Oprogramowanie nazwano Smart Scan i poddano testom praktycznym. W porównaniu z konwencjonalnym procesem LPBF, druk z wykorzystaniem zoptymalizowanych przez Smart Scan ścieżek ruchu lasera wykazał się o 41% korzystniejszym rozkładem temperatur i redukcją odkształceń o 47%.

 

silnik cieplny bez elementow ruchomych

Inżynierowie z MIT i NREL (National Renewable Energy Laboratory) skonstruowali nowego typu silnik cieplny pozbawiony ruchomych elementów. Z przeprowadzonych testów wynika, że przekształcając ciepło na energię elektryczną wykazuje on sprawność powyżej 40%, a więc większą niż w przypadku turbin parowych.

 

Energooszczędna metoda spawania laserowego

Wielka liczba konstrukcji stalowych wymagających połączeń spawanych powoduje zużycie ogromnych ilości energii i tzw. materiałów dodatkowych, koniecznych do uzyskania odpowiednich połączeń. Ponadto jakość spawów często bywa niższa od oczekiwanej. Tymczasem liczba stalowych konstrukcji spawanych z roku na rok znacznie wzrasta.

 

DB Oselli klasyczne mini

Wystawione na stoisku David Brown Automotive podczas genewskiego salonu samochodowego Mini Remastered uznawano jako ciekawostkę i kolejny ukłon marki w stronę brytyjskiej klasyki.

 

tanie włókna węglowe

Naukowcy z Massachusetts Institute of Technology ponad cztery lata temu rozpoczęli badania nad zwiększeniem wydajności samochodu zlecone przez Departament Energii US. Wzięto pod uwagę fakt, że nowy samochód w porównaniu z jego odpowiednikiem sprzed 30 lat jest o co najmniej 15% cięższy.