26 lutego 2024


Dr Ralph Hollis skonstruował w 2005 roku robota zwanego Ballbot, który może poruszać się po bardzo ciasnych korytarzach i przejściach, przy pomocy kulistej podstawy poruszanej silnikami indukcyjnymi.

robot ciasne korytarze

Obecnie, naukowiec Carnegie Melon University uprościł konstrukcję, stosując tylko jeden kulisty silnik indukcyjny, którego wykonanie wymagało dużej precyzji. Wirnik nowego sinika stanowi wydrążona żelazna kula pokryta warstewką miedzi. Wokół niej znajduje się sześć stojanów. Dzięki zastosowaniu takiego rozwiązania niemal całkowicie wyeliminowano tarcie, znacznie zwiększając sprawność i trwałość robota. Urządzenie może poruszać się w bardzo ciasnych miejscach, np. pomiędzy regałami magazynu, z prędkością 1,9 m/sek., która odpowiada prędkości szybkiego spaceru.

www.cmu.edu


29 września na lotnisku w Stuttgarcie odbyły się pierwsze loty samolotu napędzanego wyłącznie ogniwami paliwowymi. Płatowiec o dwóch kadłubach, pomiędzy którymi mieści się gondola zawierająca silnik elektryczny o mocy 80 kW, zbudowała słoweńska firma Pipistrel.

samolot ogniwa

Ogniwa paliwowe i zbiorniki wodoru są dziełem DLR i uniwersytetu w ULM. Testowane są nowe ogniwa HY 4. Samolot osiąga prędkość 165 km/h, a jego zasięg dochodzi do 750 km. Masa startowa to 1500 kg. Pierwsze loty odbyły się na niewielkich pułapach wokół lotniska. Podczas kolejnych sprawdzone zostaną założone parametry. Konstruktorzy pracują nad siedmioosobowym samolotem, który miałby być w pełni użyteczną taksówką powietrzną.

www.pipistrel.si


Zaprezentowaną w 2011 przez Antoine’a Brugidou amfibię początkowo uznano za jedną z wielu ekstrawaganckich ciekawostek. Tymczasem, konstrukcja działała i budziła wielkie zainteresowanie, szczególnie w USA i bogatych krajach arabskich. Teraz Iguana została dopracowana i w Caen ruszyła jej produkcja.

jacht gasienice

Głównym materiałem są kompozyty oparte na preimpregnatach węglowych i aluminium. Oferowana wersja maszyny, napędzana silnikiem spalinowym, na wodzie może osiągać prędkość do 40 węzłów, a na lądzie – wędrować z prędkością 7 km/h. Przygotowywane są również wersje napędzane elektrycznie, zasilane sprawnymi, chłodzonymi wodą, modułami ATM.

www.iguana-yachts.com


Zbliża się czwarta edycja Konferencji dla Narzędziowni TOOL-SHOP, która w tym roku odbędzie się w dniach 29-30 września, w Jaworzu k. Bielska-Białej.

Program tegorocznej konferencji obejmuje studia przypadków, przygotowane i przedstawione przez doświadczonych praktyków, które dotyczyć będą m.in.: organizacji narzędziowni, zarządzania projektami i współpracy pomiędzy narzędziowniami.
Wrześniowa konferencja skierowana jest do menadżerów – kadry średniej i zarządzającej narzędziowniami oraz działów zakupów firm produkcyjnych (motoryzacja, AGD, RTV, lotnictwo i in.), które zainteresowane są nawiązaniem lub rozszerzeniem współpracy z narzędziowniami w naszym kraju.
Ważnym elementem konferencji są rozpoczynające ją rozmowy B2B, pomiędzy narzędziowniami a potencjalnymi klientami.

Szczegóły oraz możliwość rejestracji na konferencję na stronie:
www.nowoczesnanarzedziownia.pl


Trwają jazdy testowe rekordowego Triumpha Infor Rocket III Streamliner na słynnym słonym jeziorze w stanie Utah.  Sześćdziesiąt lat temu Johny Allen ustanowił w tym miejscu nieoficjalny bezwzględny rekord szybkości motocykla osiągając 193,72 mili na godzinę. Wtedy rekordowy pojazd napędzany był dwoma rzędowymi silnikami Twin konstrukcji Edwarda Turnera.

Triumph Bonneville

Obecnie zastosowano dwa dwulitrowe silniki trójcylindrowe wywodzące się z modelu Rocket III. Dzięki doładowaniu pojazd osiąga moc 1000 KM. Znany z wyścigów na wyspie Man Guy Martin ma do pobicia rekord ustanowiony przez motocykl napędzany dwoma silnikami  Suzuki w 2010 roku. Wynosi on 605,97 km/h.  Rekordowe jazdy polegają na przejeździe ośmiomilowego odcinka, w którego środku znajduje się mierzony odcinek 1 kilometra i 1 mili. Należy to zrobić w obu kierunkach w czasie nieprzekraczającym dwóch godzin.

www.triumpmotorcycles.com