2 grudnia 2022


Dążenie do obniżenia kosztów transportu i emisji sprawia, że powraca się do dawno zarzuconych rozwiązań. Armator promowy Scandlines już kilka lat temu przerobił napęd promów na hybrydowy, eliminując jeden z pięciu silników diesla i zastępując go elektrycznym. Niedawno prom M/K Copenhagen, kursujący pomiędzy Gedser a Rostokiem, wyposażono w rotor Flettnera. Urządzenie zostało wynalezione przez Fina Sigurda Saroniusa, a zyskało sławę dzięki jednostkom zbudowanym w latach 1922-1926 przez Antona Flettnera. Urządzenie wykorzystuje efekt Magnusa.

rotor

Montaż był bardzo prosty. Przygotowany przez firmę Norsepower wirnik przetransportowano do portu w Rostoku gdzie stał prom. Wystarczyło kilka godzin aby rotor był gotowy do pracy. Armator wybrał spośród wielu eksploatowanych promów właśnie ten, ponieważ na większości jego trasy występują wiatry szczególnie sprzyjające zastosowaniu rotoru. Testy odbywać się będą podczas normalnych rejsów.

scandlines.com
www.norsepower.com