Pod koniec ubiegłego roku amerykański producent rakiet – Aerojet Rocketdyne we współpracy z AFRL (Air Force Research Laboratory) ukończył serię testów zaawansowanego silnika hipersonicznego opracowanego w ramach programu komponentów krytycznych dla Sił Powietrznych USA. Statyczne próby spalania zakończyły się powodzeniem. Uruchomiony na hamowni silnik osiągnął ciąg ponad 57 kN, co stanowi rekordowy wynik dla silników typu scramjet.
Silniki typu scramjet są rozwijane jako napęd perspektywicznych hipersonicznych pocisków i statków powietrznych, zdolnych do poruszania się z prędkością ponad 5 Ma. Są to silniki strumieniowe (ang. ramjet) z naddźwiękową komorą spalania (scramjet – Supersonic Combustion Ramjet), w których paliwo jest spalane w strumieniu sprężonego w dyfuzorze wlotowym powietrza, poruszającego się z prędkością naddźwiękową.
Badany silnik to scramjet trzeciej generacji, o długości ponad 5 metrów. Wcześniejsze iteracje konstrukcji były znacznie mniejsze. W 2004 roku bezzałogowy aparat X-43 o długości 3,5 m i masie własnej ok. 1 t, napędzany silnikiem scramjet osiągnął prędkość 9,6 Ma podczas lotu trwającego 10 sekund. Z kolei w 2013 roku bezzałogowy aparat X-51A Waverider, o długości 7,9 m i masie własnej 1,8 t, również napędzany silnikiem tego typu osiągnął prędkość 5,1 Ma podczas lotu trwającego 210 sekund, co stanowi obecny rekord długości lotu hipersonicznego. Zdaniem konstruktorów, najnowsza wersja silnika jest wystarczająco duża by napędzać statki hipersoniczne dziesięciokrotnie większe od X-51. Pomyślne testy na hamowni otwierają więc drogę do dalszych prac nad hipersonicznymi statkami powietrznymi.
rocket.com