8 grudnia 2024
Access Hardware PL 850X175 v2

 

Electra eSTOL

Firma Electra Aero trzyma się harmonogramu przyjętego kilka lat temu. W kwietniu i maju odbyły się pierwsze loty hybrydowego samolotu z lotnisk Manassas i Warrenton, w stanie Wirginia.

Pierwszy EL-2 eSTOL, czyli samolot krótkiego startu i lądowania z napędem elektrycznym, według deklaracji firmy miał wykorzystywać pas o długości 90 m. Tymczasem do startu wystarczyło mu tylko 30 m, a do wylądowania jedynie 50.

electra aero

Najdłuższy lot trwał 1 godzinę i 43 min. Odbywał się na pułapie około 2000 m, z najniższą prędkością 25 węzłów, czyli niespełna 50 km/h. Zastosowany system sterowania thrust-by-wire pozwala podchodzić do lądowania na mniejszych prędkościach.

układ napędowy electra aero

Samolot lata cicho i nie potrzebuje specjalnej stacji ładowania dla akumulatorów napędzających osiem silników elektrycznych. Względnie prosta konstrukcja łączy najbardziej pożądane cechy samolotu, a także w pewnym sensie – śmigłowca. Uzyskano wszelkie zgody FAA (amerykańskiej federacji lotnictwa) i na 2028 rok zapowiedziano premierę dziewięcioosobowego, w pełni certyfikowanego samolotu.

electra.aero