24 maja 2024

 

Czinger2

Samochód zbudowany w zupełnie inny sposób niż wszystkie dotąd, miał być jedną z gwiazd salonu w Genewie 2020. Firma z Los Angeles zapowiadała, że wersja produkcyjna pojawi się podczas kolejnej odsłony genewskiej imprezy. Tym czasem obie imprezy odwołano i premiera odbyła się wirtualnie. Mimo wszystko firma dotrzymała słowa. W maju 2021 r. zaprezentowano wersję produkcyjną, która powstanie w ilości zaledwie osiemdziesięciu egzemplarzy, ale otworzy drogę kolejnym modelom budowanym w systemie Human AI.

 

metl2

Start-up Lilium z Monachium zaprezentował kolejną wersję swojego niewielkiego samolotu napędzanego elektrycznie. Lilium Jet ma rozpiętość skrzydeł 13,9 m, masę startową 3175 kg, a na pokład może zabrać siedem osób. Zasięg ponad 250 km zapewniać mu mają akumulatory o gęstości 320Wh/ kg. Prędkość przelotowa wynosi 280 km/h.

 

metl2

Słynny brytyjski producent samochodów sportowych MG zniknął z europejskiego rynku w 2006 roku. Przejęty przez chiński koncern Nanjing Automobile, a potem SAIC, zaistniał na rynku azjatyckim, po czym powrócił do Anglii. Tam trafiać zaczął na szczyty rankingów sprzedaży m.in. za sprawą 7-letniej gwarancji. Niestety, auta typu SUV nijak się miały do dawnych sportowych legend.

 

WAAM

Francuskie przedsiębiorstwo stoczniowe Naval Group wyprodukowało nową śrubę napędową dla okrętu do zwalczania min morskich M643 Andromède francuskiej marynarki wojennej.

 

Pod koniec ubiegłego roku amerykański producent rakiet – Aerojet Rocketdyne we współpracy z AFRL (Air Force Research Laboratory) ukończył serię testów zaawansowanego silnika hipersonicznego opracowanego w ramach programu komponentów krytycznych dla Sił Powietrznych USA. Statyczne próby spalania zakończyły się powodzeniem. Uruchomiony na hamowni silnik osiągnął ciąg ponad 57 kN, co stanowi rekordowy wynik dla silników typu scramjet.