28 września 2021


HRE Wheels, specjalizująca się w produkcji felg samochodowych firma z Kalifornii, we współpracy z GE Additive AddWorks, skonstruowała pierwsze na świecie felgi wytworzone metodą przyrostową z tytanu. W ramach projektu HRE3D+ powstał komplet felg, demonstrujący praktyczne możliwości wytwarzania przyrostowego i tytanowej konstrukcji felg o skomplikowanej geometrii, niemożliwej do uzyskania konwencjonalnymi metodami produkcji.

Każde z kół składa się z pięciu sekcji, wydrukowanych w technice EBM (selektywnego stapiania wiązką elektronów), połączonych z panelem centralnym i przykręconych do obręczy z włókien węglowych za pomocą tytanowych śrub.

tytanowe felgi
Jedna z pięciu sekcji nowej felgi - widok z boku

Dla konstruktorów z HRE, zastosowanie lekkiego i wytrzymałego tytanu oraz wykorzystanie metod przyrostowych otwiera szereg możliwości w zakresie budowy felgi. Proces EBM, przebiegający w wysokotemperaturowym środowisku próżniowym, pozwala uzyskać elementy drukowane o parametrach przewyższających odlewane i porównywalnych z kutymi. Co więcej, wysoka odporność antykorozyjna tytanu, eliminuje potrzebę aplikowania powłok ochronnych, a wydrukowane elementy wymagają jedynie minimalnego post-processingu. W samym procesie produkcyjnym zaledwie 5% użytego proszku tytanowego stanowią odpady produkcyjne, które zresztą podlegają recyklingowi. Dla porównania, przy produkcji felgi metodami tradycyjnymi (obróbka skrawaniem), odpady produkcyjne sięgają 80% użytego materiału.
Komplet felg projektu HRE3D+ o wymiarach 20" x 9" (przód) i 21" x 12,5" (tył), zamontowano w samochodzie McLaren P1.

hrewheels.com