23 października 2021


Kontynuujemy rozpoczęty w październikowym wydaniu temat wykonywania realistycznych wizualizacji z wykorzystaniem aplikacji PhotoWorks.

Paweł Kęska

Kalkomanie
Kalkomanie w SolidWorks (SW) służą do nakładania grafik na obiekty przestrzenne. Pomiędzy kalkomaniami a zwykłym materiałem istnieje jednak kilka zasadniczych różnic. Przede wszystkim kalkomania może być mapowana w formie etykiety, co oznacza, że grafika jest zawijana na zaznaczone ściany i tworzy gładkie przejście.

rys1
Rys. 1

Oczywiście należy mieć świadomość, że nie wszystkie rozwiązania można w ten sposób osiągnąć. Wyobraźmy sobie powierzchnię kulistą i etykietę w kształcie kwadratowej grafiki. Nie jest możliwe w rzeczywistości naklejenie na kulę takiej etykiety bez jej rozciągnięcia w danych obszarach. Identycznie będzie to wyglądało w przypadku komputerowego „zawijania” obrazka na takiej powierzchni.
W niektórych przypadkach lepszym rozwiązaniem byłoby użycie mapowania w formie rzutu. Jednak jeżeli grafika będzie dużych rozmiarów w porównaniu do powierzchni kulistej, to, mimo poprawnego wyświetlania w widoku prostopadłym do płaszczyzny odniesienia, w każdym innym rzucie obraz będzie się nieproporcjonalnie rozciągał, co szczególnie będzie zauważalne na granicy półkuli.
Kolejnym ważnym czynnikiem w wykorzystaniu kalkomanii jest możliwość zastosowania maski.
Maska służy do usuwania niepożądanych fragmentów grafiki. W programie istnieją dwa sposoby pozwalające wyodrębnić wyłącznie oczekiwany fragment obrazu. Jednym z nich jest wykluczenie kolorów, które wskazuje się za pomocą pipety na podglądzie wczytanego obrazu.

cały artykuł dostępny jest w wydaniu 12 (27) grudzień 2009