20 kwietnia 2024


Jak szybko można precyzyjnie odtworzyć rzeczywistą cześć bez jakiejkolwiek dokumentacji CAD? Proces odwzorowania skomplikowanej części fizycznej jest dużo prostszy i precyzyjniejszy niż można by się spodziewać.  Oczywiście przy użyciu odpowiednich narzędzi.

Anna Gębarska

Owiewki w motocyklach spełniają podobną rolę co karoseria samochodu –  kontrolują przepływ powietrza w celu optymalizacji aerodynamiki pojazdu i zapewniają odpowiedni dopływ powietrza do chłodzenia silnika. Unikatowy kształt owiewki, z dodatkowym kanałem odprowadzającym powietrze z chłodnicy do tyłu motocykla, i szczególna dbałość o dokładne odwzorowanie linii motocykla powodowały, że próby odtworzenia kształtu dzięki fotografiom i pomiarom 2D były nieudane. Pomocne okazały się skaner 3D i oprogramowanie Geomagic Studio.

Ducati996

Oryginalna owiewka została zeskanowana dokładnym bezdotykowym skanerem, działającym w oparciu o metodę cyfrowej projekcji światła strukturalnego. Do całkowitego odwzorowania wykonanych zostało 15 skanów kierunkowych. Całość procesu skanowania trwała około 90 minut. Dane pochodzące ze wszystkich skanów zostały zainportowane do oprogramowania Geomagic Studio i umieszczone w jednym układzie współrzędnych. Dzięki użyciu funkcji Częściowego i Globalnego dopasowania (Partial/Global Alignment) oprogramowanie automatycznie  wybierało najlepsze regiony wspólne poszczególnych skanów i połączyło je w całość, jak trójwymiarowe puzzle.
Następnie, na tak powstałej chmurze punktów, utworzona została siatka trójkątów odwzorowująca kształt owiewki. Siatka została automatycznie wygładzona i oczyszczona z szumów pomiarowych dzięki funkcjom detekcji szumów i nieciągłości.
W celu uzyskania jak najlepszej jakości powierzchni modelu CAD wykorzystano funkcję „Utwórz Cechę” (Create Feature). To zaawansowane polecenie wyszukuje i zaznacza wszelkie „prymitywy” występujące na skanowanym obiekcie, przeliczając i zapamiętując ich parametry.
W przypadku owiewki zaznaczone zostały wszystkie otwory mocowania spinek łączących owiewkę z ramą motoru. Program zapamiętał i zapisał lokalizacje, promień i oś wszystkich otworów, a następnie usunął je z zeskanowanego modelu. Zostaną one dodane w docelowym oprogramowaniu CAD jako „prymitywy”, co dodatkowo umożliwi inżynierowi dowolną ich modyfikację, w przypadku konieczności zmiany.

cały artykuł dostępny jest w wydaniu 7/8 (34/35)  lipiec-sierpień 2010