19 kwietnia 2024

Fmaj2011


(felieton)


– Najlepsze kasztany są na Placu Pigalle.
– Zuzanna lubi je tylko jesienią.
Ciekawe czy to, że tylu mamy w Polsce tajnych agentów, to efekt popularności serialu o Hansie Klossie?

Tomasz Gerard

Jesteśmy jednym z niewielu krajów, gdzie komunistyczna agentura wciąż ma się znakomicie i jest bezkarna. Ale takie donoszenie na innych powoli staje się przestarzałe. Dziś potrzebne są nowe techniki inwigilacji, a że apetyt rośnie w miarę jedzenia, to nie wystarcza już wiedza od TW, chociażby ich było jak na drzewie liści. I dzisiaj, tak jak dawniej, nie brakuje chcących wykazać się w służbie postępu. W pierwszym szeregu na froncie ideologicznym kroczą, że tak powiem, nasi naukowcy, którzy zawsze, odkąd tzw. nauka jest płacona z budżetu, wiedzieli skąd wiatr wieje. Oto słynna AGH zajęła się koordynacją unijnego projektu INDECT, kolejnego instrumentu do zniewalania społeczeństw, co to niby ma być dla lepszego bezpieczeństwa, a jakże.
Przed konferencją promującą te rozwiązania prasę obiegła już udramatyzowana wizja przyszłości: Czerwony guzik na pulpicie zaczyna migotać i wyć jak oszalały. Porządkowy, który siedział wyciągnięty w fotelu, z przymkniętymi powiekami i rękami założonymi za głowę, teraz zrywa się na równe nogi. Monitor główny pokazuje mężczyznę w ciemnym prochowcu. Przybliża obraz. Twarz nie zdradza niczego szczególnego. Jest blada, z lekkim zarostem i zapadniętymi oczami.

cały artykuł dostępny jest w wydaniu 5 (44) Maj 2011


W pierwszej części artykułu (Projektowanie i Konstrukcje Inżynierskie, styczeń/luty 2011) poruszyliśmy zagadnienia symulacji ruchu w oprogramowaniu NX 7.5, przedstawiliśmy metodologię tworzenia samej symulacji, a także podstawy teoretyczne dotyczące nadawania więzów oraz opisu funkcji sterujących poszczególnymi etapami ruchu. W niniejszym artykule przedstawiamy praktyczne zastosowanie modułu Motion Simulation w zagadnieniach inżynierskich.

Andrzej Baier, Michał Majzner

Na podstawie trzech przykładów – śluzy obrotowej Falkirk Wheel, wagonu kolejowego i wywrotnicy – chcemy zaprezentować różnorodność zagadnień symulacji oraz analizy układów kinematycznych. Wynikiem przedstawionych symulacji jest animacja funkcjonowania poszczególnych obiektów, wraz z wykresami, na których przedstawiono wartości badanych parametrów, takich jak:

  • przemieszczenie,
  • prędkość,
  • przyspieszenie,
  • siła.

Dobór analizowanych parametrów uzależniony był od postawionego celu badawczego.

Śluza obrotowa Falkirk Wheel
kine1_sŚluza obrotowa Falkirk Wheel (rys.1) służy do transportu pionowego jednostek pływających pomiędzy kanałem Forth and Clyde, a kanałem Union. Różnica poziomu lustra wody pomiędzy dwoma wyżej wymienionymi kanałami wynosi ok. 24 m. Obiekt ten został uroczyście otwarty przez królową Elżbietę II w maju 2002 roku.
Koło Falkirk ma całkowitą średnicę 35 m, składa się z dwóch przeciwstawnych ramion inspirowanych kształtem celtyckiego dwuostrzowego topora. Ramiona są oddalone od siebie na 25 m. Do transportu jachtów służą dwie gondole, każda o pojemności 300 tys. m3 wody. Podczas obrotu obie gondole muszą ważyć dokładnie tyle samo. Zrównoważone obciążenie uzyskuje się poprzez regulację ilości m3 wody, w gondoli nie transportującej statku. Pojedynczy cykl obrotu gondoli, o kąt 180°, uzależniony jest od czasu załadunku lub rozładunku statku. Na potrzeby symulacji założono, że obrót o kąt 180°ramion jest wykonywany w czasie 9 minut oraz pełny cykl w czasie 21 minut, uwzględniając 3-minutowy postój na potrzeby załadunku jachtu.
kine_2_s












cały artykuł dostępny jest w wydaniu 5 (44) Maj 2011


Stoisko Sbarro to już genewska tradycja. Od lat, w tym samym miejscu Palexpo można oglądać ekspozycję samochodów Franco Sbarro. Wiele z nich to repliki tak sławnych konstrukcji jak np. Ferrari 250 lub Ford GT. Wiele to indywidualne projekty związane z wielkimi markami i oddające ich ducha jak np. Alfa Romeo Diva. Zwykle demonstrowane są również niekonwencjonalne i skomplikowane rozwiązania techniczne jak np. koła bez piast lub podwójne przednie zawieszenie motocykla. Stoisko obsługują uczniowie szkoły projektowania i budowy samochodów Espera z Montbeliard. Co jakiś czas pojawia się sam mistrz, który w tym roku nie odmówił nam krótkiego wywiadu.

Z Franco Sbarro rozmawia Lucyna Romanowska

– Sbarro to marka nie związana bezpośrednio z wielkim przemysłem samochodowym, nie podlegająca jego marketingowcom i księgowym. Na czym polega sposób i filozofia projektowania bez, tak czasami zasadniczych, ograniczeń ?
sbarro1– Filozofia tworzenia samochodów, ich projektowania to dla mnie odpowiedź na szereg pytań związanych w równej mierze z ekologią i ekonomiką, lekkością i elegancją pojazdu, jego aerodynamiką i prostotą. Dochodzi do tego bezpieczeństwo czynne i bierne. Te wszystkie czynniki i odpowiedzi na związane z nimi pytania są chyba równie ważne. Zdarza się, że trzeba dorzucić trochę kilogramów, nawet gdy bardzo zwraca się uwagę na względy ekonomiczne, aby sprostać wymogom bezpieczeństwa. Nie można ich zaniedbać w przypadku żadnego pojazdu, nawet zupełnie jednostkowego showcaru. Tak więc nie da się uniknąć kompromisów.

– Od lat Sbarro nierozerwalnie kojarzy się z Esperą. Studenci są zawsze obecni wśród samochodów i z dumą prezentują szczegóły konstrukcji. Jak wygląda współpraca firmy budującej perfekcyjne samochody z młodzieżą, która dopiero uczy się trudnych sztuk zarówno ich projektowania jak i budowy?
– Nasza szkoła, Espera, istnieje już od 26 lat i co roku w Genewie prezentuje co najmniej dwa pojazdy. Dla mnie jest to już trzydziesty…, trzydziesty któryś salon. W przypadku szkoły pojazdy, które trafić mają pod dach Palexpo wywołują zdrową konkurencję, bo wyłaniane są w drodze konkursu. W ten sposób myślenie adepta projektowania z: –nie umiem nic, zmienia się w pytanie: – jak to zrobić.







cały artykuł dostępny jest w wydaniu 5 (44) Maj 2011


Najważniejszym etapem po zakupie oprogramowania CAM jest wykonanie i wdrożenie postprocesora na konkretny typ maszyny i układ sterowania. Dobrze dostosowany i wdrożony postprocesor umożliwia programiście maksymalne wykorzystanie dostępnych funkcji układu sterowania oraz jej technologicznych możliwości obróbczych.

Marcin Osieczko

Edgecam 2011R2 standardowo, niezależnie od modułu, posiada specjalną aplikację do tworzenia i edycji postprocesorów. Kreator postprocesorów opiera się na przejrzystych, czytelnych oknach dialogowych (Rys. 1). Dzięki temu proces przygotowania czy edycji postprocesora jest prosty i intuicyjny. Użytkownik ma pełny wybór na jaki typ obrabiarki (tokarki, frezarki, wycinarki) będzie tworzony dany postprocesor.cnc_s

Konfiguracja kinematyki obrabiarki CNC
W najnowszej wersji programu istnieje możliwość tworzenia postprocesorów na obrabiarki wieloosiowe o różnej konfiguracji: frezarki 2.5-, 3-, 4-osiowe (podzielnica lub stół obrotowy), frezarki 5-osiowe (w konfiguracji głowica/głowica, stół/stół, głowica/stół), tokarki 2-osiowe, 2-osiowe + oś CY oraz wielozadaniowe centra tokarsko-frezarskie (4-osiowe + narzędzia napędzane w osiach CYB + Przechwyt). Przejrzyste okna dialogowe kreatora (Rys. 2) pozwalają na szybki wybór układu kinematycznego właściwego dla posiadanej obrabiarki CNC.cnc_2_s












cały artykuł dostępny jest w wydaniu 5 (44) Maj 2011


Najnowsza wersja pakietu NX CAM firmy Siemens PLM Software posiada specjalistyczny moduł do programowania obróbki wirników  -  NX Turbomachinery.

Krzysztof Augustyn

Współczesne systemy turbinowe oferują wysoką sprawność w wielu dziedzinach – od generowania energii po silniki samolotowe. Jest to jedna z przyczyn rosnącego zapotrzebowania na komponenty typu łopatki, które są najważniejszymi elementami tych silników. W ciągu ostatniej dekady nastąpiło odejście od wytwarzania tarcz wirników turbin lotniczych w postaci zestawów oddzielnych łopatek składanych z piastami na rzecz produkcji pojedynczych komponentów.
nx_sObróbka maszynowa wirników z wieloma łopatkami wiąże się jednak z dodatkowymi wymaganiami w zakresie programowania NC, które jest niezbędne w przypadku obsługi obrabiarek wieloosiowych używanych do produkcji takich elementów. Wielu dostawców systemów CAM wybiera takie skomplikowane komponenty w celu potwierdzenia możliwości swego oprogramowania w dziedzinie obróbki 5-osiowej. Niestety, w wielu przypadkach, standardowe oprogramowanie 5-osiowe nie spełnia wymogów wielozadaniowości i wydajnego programowania ścieżki NC dla komponentów turbin.






cały artykuł dostępny jest w wydaniu 5 (44) Maj 2011