15 października 2024
Konstrukcje Inzynierski adsk day 2024 850 x 175 px 1


Podczas ostatniego Motor Show w Genewie Franco Sbarro, wraz ze swoją szkołą Espera, zaprezentował kolejne nowe wizje samochodów. Obok czarnej etiudy na temat Ferrari 250 GTO, zadziwiły zwiedzających dwa samochody przypominające te z torów formuły 1. Cała różnica polegała pozornie na tym, że zamiast ciasnego kokpitu dla kierowcy posiadały wygodne fotele dla trzech osób.

Lucyna Romanowska, Ryszard Romanowski

Żółty bolid, obok niezwykłej przyjemności z szybkiej jazdy, oferował zupełnie dotąd nieznane w samochodach możliwości dostarczane przez zintegrowane systemy: informacji, rozrywki i łączności.
Cechą szczególną systemu jest możliwość przesyłania strumienia sygnału TV i danych z internetu do przenośnych urządzeń, takich jak tablet PC lub smartfon. Centralna konsola za fotelem kierowcy, z funkcją Black Panel, umożliwia sterowanie systemem informacji i rozrywki, systemami zapewniającym komfort jazdy i wygodę, przy użyciu dotykowych paneli wielofunkcyjnych.  W konstrukcji przypominającej obudowę pałąka przeciw-kapotażowego, umieszczonej nad jadącymi, wmontowano zintegrowane  systemy umożliwiające odbiór sygnałów i łączność, czyli coś w rodzaju anteny. W module tym zamontowano również czujniki alarmu, kamerę, routery WLAN oraz zintegrowany z pojazdem system oświetlenia kabiny.

Delphi-Sbarro-F1for3-connected-car

Rzeczywistość nie tylko wirtualna
Można sobie wyobrazić wrażenia pasażerów podróżujących ekstremalnym bolidem Sbarro, otoczonych jeszcze podobnie ekstremalnymi systemami. Najbardziej emocjonujący film 3D musi być przy tym nudnawym doznaniem, bo w prezentowanym aucie obok wirtualnych, mamy najprawdziwsze doznania znane jedynie kierowcom wyścigowym.
W praktyce nie chodzi tu tylko o pokazowy, wyjątkowy pojazd. Problemem do rozwiązania jest zapewnienie łączności na drodze w obszarach o słabym strumieniu sygnału. Nie ma wielkich trudności w odbiorze gdy samochód stoi. Rzecz znacznie się komplikuje, gdy jedzie np. po autostradzie z normalną prędkością podróżną, rzędu 120 do nawet 200 km/h. Opracowane przez Delphi zaawansowane technologicznie wielosystemowe anteny i urządzenia do odbioru sygnału integrujące odbiorniki radiowe, telewizyjne, GSM, GPS oraz usługi takie jak; eCall, Car2Car,  monitorowanie ciśnienia w oponach i otwieranie samochodu bez kluczyka, a do tego standard 4G, gwarantujący bezproblemowy dostęp do internetu dla pasażerów mają być rozwiązaniem tego problemu. 


cały artykuł dostępny jest w wydaniu 5 (56) maj 2012