Podczas ostatniego Motor Show w Genewie Franco Sbarro, wraz ze swoją szkołą Espera, zaprezentował kolejne nowe wizje samochodów. Obok czarnej etiudy na temat Ferrari 250 GTO, zadziwiły zwiedzających dwa samochody przypominające te z torów formuły 1. Cała różnica polegała pozornie na tym, że zamiast ciasnego kokpitu dla kierowcy posiadały wygodne fotele dla trzech osób.
Lucyna Romanowska, Ryszard Romanowski
Żółty bolid, obok niezwykłej przyjemności z szybkiej jazdy, oferował zupełnie dotąd nieznane w samochodach możliwości dostarczane przez zintegrowane systemy: informacji, rozrywki i łączności.
Cechą szczególną systemu jest możliwość przesyłania strumienia sygnału TV i danych z internetu do przenośnych urządzeń, takich jak tablet PC lub smartfon. Centralna konsola za fotelem kierowcy, z funkcją Black Panel, umożliwia sterowanie systemem informacji i rozrywki, systemami zapewniającym komfort jazdy i wygodę, przy użyciu dotykowych paneli wielofunkcyjnych. W konstrukcji przypominającej obudowę pałąka przeciw-kapotażowego, umieszczonej nad jadącymi, wmontowano zintegrowane systemy umożliwiające odbiór sygnałów i łączność, czyli coś w rodzaju anteny. W module tym zamontowano również czujniki alarmu, kamerę, routery WLAN oraz zintegrowany z pojazdem system oświetlenia kabiny.
Rzeczywistość nie tylko wirtualna
Można sobie wyobrazić wrażenia pasażerów podróżujących ekstremalnym bolidem Sbarro, otoczonych jeszcze podobnie ekstremalnymi systemami. Najbardziej emocjonujący film 3D musi być przy tym nudnawym doznaniem, bo w prezentowanym aucie obok wirtualnych, mamy najprawdziwsze doznania znane jedynie kierowcom wyścigowym.
W praktyce nie chodzi tu tylko o pokazowy, wyjątkowy pojazd. Problemem do rozwiązania jest zapewnienie łączności na drodze w obszarach o słabym strumieniu sygnału. Nie ma wielkich trudności w odbiorze gdy samochód stoi. Rzecz znacznie się komplikuje, gdy jedzie np. po autostradzie z normalną prędkością podróżną, rzędu 120 do nawet 200 km/h. Opracowane przez Delphi zaawansowane technologicznie wielosystemowe anteny i urządzenia do odbioru sygnału integrujące odbiorniki radiowe, telewizyjne, GSM, GPS oraz usługi takie jak; eCall, Car2Car, monitorowanie ciśnienia w oponach i otwieranie samochodu bez kluczyka, a do tego standard 4G, gwarantujący bezproblemowy dostęp do internetu dla pasażerów mają być rozwiązaniem tego problemu.
cały artykuł dostępny jest w wydaniu 5 (56) maj 2012