24 października 2021


Budując samochody koncepcyjne biura projektowe próbują stworzyć nie tylko coraz to bardziej idealne formy nadwozia i wnętrza z wykorzystaniem najnowszych technologii. Zdając sobie sprawę z coraz wyższych cen surowców i paliw, starają się wprowadzać niekonwencjonalne rozwiązania napędów, mające szanse kiedyś trafić do produkcji seryjnej.

Ryszard Romanowski

Kilka lat temu fascynował Giugiaro Namir, napędzany układem hybrydowym, wykorzystującym silnik rotacyjny zapomnianej już nieco firmy Frazer Nash.  Piękna bryła, niekonwencjonalny napęd, zapewniający bardzo wysokie osiągi,  sprawiają, iż Namir ciągle inspiruje.

hybryda

Można się spodziewać, że zaprezentowany na ostatnim genewskim  Motor Show koncept Cambiano istniejącej już osiemdziesiąt dwa lata Pininfariny również stanie się inspiracją nie tylko dla biur projektowych. W Genewie szef projektu Fabio Filippini cierpliwie odpowiadał na niekończące się pytania dziennikarzy.

Kompozyt i drewno z odzysku
Samochód zwraca uwagę wymiarami i właściwą dla Pininfariny elegancją. Sportowa linia nadwozia ukrywa wnętrze gwarantujące komfort limuzyny czwórce pasażerów. Aerodynamika wyrażająca się w niezwykle niskim współczynniku Cd 0,28 zadziwia w samochodzie o długości 5040 mm i wysokości 1360 mm, z bagażnikiem o objętości 450 l. Przy tych wymiarach i napędzie hybrydowym, zawierającym ciężkie akumulatory, zadziwia również niska masa: 1695 kg. Przy bliższym poznaniu Cambiano odkrywa jeszcze bardziej imponujące tajemnice.
Nadwozie zbudowane jest z kompozytu włókna węglowego o strukturze plastra miodu oraz aluminium. Projektując wnętrze wykorzystano specjalistę od video-art, hiszpańskiego artystę Javiera Fernandeza.  Niekonwencjonalny projekt zrealizowano przy pomocy niekonwencjonalnych materiałów. Powierzchnie pionowe i wewnętrzną stronę drzwi  „tapicerowano” materiałami stworzonymi na bazie kwasu polimlekowego, tworzywami sztucznymi na bazie cukrów, wywodzących się z syropu z melasy i mleka. Otrzymano lekkie i efektowne  materiały, których produkcja nie wymaga wykorzystania pochodnych ropy naftowej, a przy okazji zmniejsza masę auta, redukując zużycie paliwa. Na tapicerskie pokrycia foteli wybrano materiały z Pininfarina Leather Collection for Foglizzo. Pod tą nieco mylącą nazwą kryje się ogromny wybór zarówno skór naturalnych jak i przede wszystkim syntetycznych, starannie dobranych pod względem wyglądu i jakości. Efektowną i bardzo futurystyczną tablicę rozdzielczą ozdabia zegar wykonany przez zasłużoną, założoną w 1882 roku, szwajcarską firmę zegarmistrzowską Bovet. Nie zapomniano o systemach nawigacji, łączności i multimediach.


cały artykuł dostępny jest w wydaniu 6 (57) czerwiec 2012